Mr. Milliárd: Szíjj László, aki majdnem Mészáros Lőrinc
Tanulságos történet, ahogy a NER egyik legfontosabb oligarchája lett Szíjj László, aki a minap Szijjártó Péter külügyminiszter adriai hajókáztatásáról is elhíresült. A HVG pedig feltárta mindkettőjük kapcsolatait Afrikához.
Magyarországnak az elmúlt néhány évben lett egy újabb csúcsoligarchája, aki annyira ügyesen keverte a kártyákat, hogy miközben hasonló méretű szereplővé nőtte ki magát, mint Mészáros Lőrinc, meg tudta őrizni a látszatot, hogy ő más. Egy olyan vállalkozó, aki valóban feltűnően sikeres, de a főrendezőtől kellő távolságot tart, legalábbis kellőbbet, mint a kollégája. Így pedig a rivaldafény is inkább Mészárosra irányult – eddig. Most viszont egy gumicsónak keltette hullámok hátán bekerült a neve a híradókba. Az eddig mellőzött főszereplő – köszönhetően annak, hogy nevére vette a NER „vállalati üdülőjét”, egy luxusjachtot – rögtön meg is kapta a neki már igencsak kijáró citromdíjat: a korrupciógyanúba keveredett üzletemberek listájának örökös tagjává vált.
Az ominózus hajónak, a Lady MRD-nek már az elnevezése is sokat sejtet: nagyjából 6 milliárd forintot ér. Az üzletember nem nyilatkozott, milyen ellenértéket kapott a miniszteri jachtozásért.
Ahhoz viszont egy hét sem kellett, hogy kiderüljön: Szíjj alvállalkozó lehet a 150 milliárd forint közpénzből megépülő budapesti atlétikai stadion építésénél. A megbízás elnyerését csúsztatás lenne a miniszteri jachtozásnak tulajdonítani, a képlet ennél jóval bonyolultabb, de grandiózusabb is.
Pedig Szíjj László meséje egészen kicsiben, és még annál is átlagosabban indult. A mai Magyarország negyedik leggazdagabb embere a rendszerváltás után, az 1990-es évek elején állt saját lábára. Ebben gyerekkori barátja, Varga Károly volt a társa. Szíjj ekkoriban épphogy betöltötte a 30. évét.
A két tiszakécskei fiú fő profiljaként a mélyépítést, tereprendezést, földmunkát jelölte ki magának, amit első cégük neve tökéletesen le is képezett: Vakond Kft. Kezdetben főként apróbb munkákat végeztek, 17 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy igazán nagyot lépjenek. 2007-ben lettek képesek arra, hogy megvásároljanak egy nagy múltú céget, a Hódút Kft.-t, amely megnyitotta a kapukat a tízmilliárdok felé. Ekkoriban már a közbeszerzések is bőven részét képezték cégeik életének, a 2008-as válságot is bevallottan azokkal sikerült átvészelniük.
„A társaság közbeszerzési eljárások keretében 2007-től több önkormányzattal is 4 éves keretszerződést tudott kötni, amelyek a gazdasági válság okozta piaci nehézségek leküzdésében jelentősen megalapozzák a cég folyamatos működését” – fogalmaztak harmadik, egyben legismertebb cégük, a Duna Aszfalt korabeli beszámolójában. A szerződött önkormányzatok között volt Tiszakécske, ahonnan a Szíjj–Varga-páros indult, továbbá még jó néhány város és több budapesti kerületi helyhatóság is.
Adria előtt Afrika: kontinenseken átívelő összefonódást találtunk Szijjártó Péter és Szíjj László között
A külügyminiszter és az őt az Adrián meghajókáztató vállalkozó élete már korábban is keresztezte egymást. A szálak Afrikáig érnek, családtagok és komoly üzletek sejlenek fel a háttérben.