Nem a válság miatt torpant meg a kínai autópiac bővülése
Kínában 6,7 százalékkal 9,38 millióra nőtt az autóeladás tavaly - közölte hétfőn az ázsiai ország járműgyártó szövetsége (CAAM).
Népszerű a Haoqing |
Tavaly fordult elő először 1999 óta, hogy az autóeladás nem kétszámjegyű mértékben nőtt Kínában. A 2008 előtti három évben az eladások rendre 20 százalékot meghaladóan bővültek.
A visszaesés részben az elhúzódó pénzügyi világválsággal magyarázható, a potenciális vásárlók azonban a december közepén beharangozott forgalmi adó csökkentésére várnak. Kínában a jelenlegi jogszabályok értelmében az új személyautók után fizetendő adó a motor teljesítményétől függetlenül a vételár 10 százaléka. Az új tervezet szerint a 4 liternél kisebb hengerűrtartalmú autóknál a fizetendő adó 1 és 8 százalék között alakulna.
A kínai kormány továbbá azt is fontolóra vette, hogy az 1,6 literes hengerűrtartalom alatti járművek után nem kell áruforgalmi adót fizetni - mondta Vang Csuan-fu a BYD elnöke. A tervezet elfogadása a kisteljesítményű személyautók gyártóinak kedvezne, amelyeknek termékei jelenleg a kínai autópiac 30 százalékát teszik ki.
A Sinotrust vezető kínai gépjárműipari kutatóvállalat internetes közvélemény-kutatása szerint a potenciális vásárlók 90 százaléka a jogszabály módosítása utánra halasztotta az vásárlást. A felmérésben résztvevő tízezer vásárló 77,6 százaléka váltana kisebb autóra, ha ezzel kevesebb adót kellene fizetnie.