2023-ban 300 ezerrel több teherszállító repülőgép szállt fel, mint 2019-ben.
A légi áruszállítással foglalkozó cégek 25 százalékkal több üvegházhatású gázt bocsátottak ki 2023-ban, mint 2019-ben, a koronavírus-járvány előtti utolsó évben a STAND.earth szervezet elemzése szerint – erről a The Guardian számolt be. A teherjáratok száma 30 százalékkal nőtt, 300 ezerrel több, áruval megpakolt repülőgép szállt fel 2023-ban, mint négy évvel korábban.
A jelentés készítői szerint a teljes szennyezés 40 százaléka az Egyesült Államokhoz köthető, a kibocsátás közel negyedéért (24,7 százalékáért) pedig két cég, a FedEx és az UPS tehető felelőssé. A repülőgépek üzemanyagának 99,8 százaléka fosszilis eredetű, 2023-ban összesen 93,8 millió tonna ilyen szennyező anyag került a levegőbe a légi szállítmányozás következtében. Ez messze a legszennyezőbb áruszállítási forma, 80-szor akkora kibocsátással, mint ha hajóval vagy teherautóval szállítanák a termékeket.
A kutatók szerint a kibocsátás növekedése annak tudható be, hogy a Covid-járványt követően megnövekedett az online kereskedelem iránti kereslet, a fogyasztók elvárják a minél gyorsabb kiszállítást, amit csak repülőgépekkel tudnak teljesíteni a webáruházak. A nagyobb mértékű szennyezéshez az is hozzájárult, hogy míg korábban gyakran utasszállító gépek belsejében szállítottak árukat, ma már több, kizárólag árut szállító járat indul útnak.
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús
Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.