Titkos meetingen és e-mailes hadjárattal puhították meg az uniós tisztségviselőket a nagy autós cégek, mely eredményeként a különösen mérgező nitrogén-dioxid emissziós határértéke szigorítás helyett változatlan marad.
A nagy autócégek lobbizásának köszönhetően felpuhítja készülőfélben lévő új, a kocsik kibocsátását regulázó környezetvédelmi szabályait az Európai Unió, írja a Guardian.
A lapnak a Consortium for Ultra-low Vehicle Emissions (Clove) nevű, európai kutatókból és tanácsadókból álló testület állított össze elemzést, mely szerint elvész azon pénzügyi megtakarítások fele, melyet a készülőfélben lévő, az autók károsanyag-kibocsátására vonatkozó Euro 7-es szabványoktól reméltek. A testület szerint ez a nitrogén-dioxid-emisszió túl megengedő határértékei miatt következik be. A nitrogén-dioxid a belső égésű motorok, különösen a dízelmotorok által kibocsátott mérgező gáz, mely csak 2020-ban 49 ezer korai halálesetért volt felelős az EU-ban.
A Clove az Európai Bizottság fizetett tanácsadójaként vizsgálta meg az Euro 7-szabályok tervezetét. Javaslatuk szerint jelentősen csökkenteni kell a megengedett nitrogén-dioxid-kibocsátási szintet. Az EU 27 tagállama által szeptemberben kötött megállapodás értelmében azonban a nitrogén-dioxid (és más káros szennyező anyagok) határértékei, illetve a jóváhagyási vizsgálatok gyakorlatilag nem változnának a korábbi, Euro 6-os jogszabályhoz képest. A Clove szerint az egyetlen jelentős újítás az, hogy a gumiabroncsok és a fékek részecske-kibocsátására vonatkozó határértékeket most először szabályozzák.
Az autógyártók szerint a Clove javaslata „teljesen aránytalan, az iparnak és a vásárlóknak magas költségekkel jár, miközben környezeti előnyei korlátozottak." Az Euro 7-es javaslatról csütörtökön szavaz az Európai Parlament.
A készülő szabályok felpuhításáért az autóipar nevében az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (Acea) lobbizott nagy erőkkel az EU-nál. A Guardian és a Voxeurop által közérdekű adatigényléssel megszerzett e-mailek és jegyzőkönyvek tanúsága szerint 2022. június 1-jén Thierry Breton, az EU egységes piacért felelős biztosa titkos találkozón vett részt az Acea akkori elnökével, egy személyben a BMW vezérigazgatójával, Oliver Zipsevel.
A jegyzőkönyvből kiderül, hogy Breton arról biztosította Zipset, hogy a bizottság „ambiciózus, de megvalósítható követelményeket fog felállítani." Az EB által aztán 2022 novemberében előterjesztett javaslat nagyrészt el is fogadta az autógyártók által javasolt puhább kibocsátási határértékeket. Mindezt a Clove tanácsaival szembemenve, valamint annak ellenére, hogy az EU 80 millió eurót költött olyan, gyakran az autógyártókkal közösen vitt projektekre, melyek megmutatták, hogyan lehet a jelenleg elérhető technológiákkal megfizethető fejlesztéseket eszközölni az autógyártásban a kibocsátás csökkentése érdekében.
A Guardiannek több forrás is arról beszélt, hogy a Bizottság az alacsonyabb kibocsátási határértékbe annak a kimondatlan megállapodásnak a részeként ment bele, hogy cserébe megkaphassa az autóipar támogatását a belső égésű motorok 2035-ös, uniós szintű betiltásához.
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
Nem láttuk jönni: Orbán Balázs '56-ról, baleset a Keletiben, Milák nagy visszatérése – 2024 Krónikája
<strong>2024 Krónikája című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez a 3. rész.</strong>