Villanymozdonnyal húzott vonatszerelvénnyel érkezik és a közúti fuvarozó teljesen elektromos konténerszállító kamionján jut el a megrendelőhöz – Magyarországon elsőként a konténeres vasúti szállítással foglalkozó METRANS és fuvarozó partnere, a WIN Capital ajánl ügyfeleinek ilyen, teljesen karbonsemleges szolgáltatást.
A belső égésű motorral szerelt kamion átalakítása valamivel több mint százmillió forintba került, és ez a befektetés nem fog megtérülni. Az viszont igazi hasznot jelent, hogy mire a nagy autógyárak 2023-2024-ben kijönnek a maguk tisztán elektromos kamionjaikkal, nekünk már többéves tapasztaltunk lesz az ilyen járművek karbantartásáról és üzemeltetéséről – mondta a HVG-nek Szemerey Loránd, a WIN Capital Kft. tulajdonosa és ügyvezetője.
A WIN Capital egy DAF XF Super Space Cab típusú járművet szemelt ki az átalakításra. átalakításra. Az átépítés az új elektromotorral és az akkupakkokkal együtt – mindössze 130 kilogrammal növelte meg a jármű saját tömegét. Az e-kamion össztömege nem változott, tehát gyakorlatilag ugyanazt a szállítási teljesítményt nyújtja, mint belső égésű motorral szerelt gyári állapotában. Az új elektromos kamion egy feltöltéssel 200 kilométert képes megtenni teljes terheltség mellett is. Az e-kamion fedélzeti töltőberendezése 400 voltos, 64 amperes egyenárammal 5 óra alatt tölti fel száz százalékra az akkumulátorokat. Gyorstöltő használatával a töltési idő két órára csökkenthető. A kamion egyébként akár otthoni konnektorból is tölthető.
Szemerey Loránd szerint az idén még több mint tíz e-kamion készül el, s ha érkeznek a megrendelések, akkor hosszabb távon évente mintegy ötven ilyen átalakított jármű állhat forgalomba. Ahogy nő az átalakított járművek száma, úgy csökken majd az egy kamionra jutó költség.
A WIN Capital partnere a METRANS nem a mostani együttműködéssel indult el a zöldítés irányába. Kiss Péter, a nemzetközi METRANS Csoport elnök-vezérigazgatója elmondta, a vállalat a német HHLA konszernen belül tevékenykedik, s a különféle környezetkímélő megoldásokkal tavaly mintegy 45 ezer tonna szén-dioxid-kibocsátást spóroltak meg.
A terv az, hogy 2040-re az egész vállalatot teljesen karbonsemlegessé alakítsák át. Ennek részeként a HHLA és a METRANS egyebek mellett a korábbinál hatékonyabb elektromos mozdonyokat és könnyebb vagonokat alkalmaz. A tervek szerint a METRANS csepeli termináljában a közeljövőben több, elektromoskamion-töltőt telepítenek.
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús
Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.