A vitorlás teherhajók újrafeltalálását hozhatja el a klímavédelem.
A klímavédelem jegyében újra feltalálta a vitorlás hajózást egy francia vállalat, a TransOceanic Wind Transport (TOWT) – derül ki a Wired cikkéből. A cég társalapítója és vezetője, Guillaume Le Grand így fogalmazott erről a lapnak:
Megtaláltuk az egyetlen valós megoldást, ami a szél.
A tengeri teherszállítás, mint ágazat, évente nagyjából 600-700 millió tonna széndioxid kibocsátásáért felelős. Ez önmagában a globális kibocsátás 2-3 százalékát teszi ki, és megközelítőleg azonos teljes Németország éves széndioxid-kibocsátásával. A mennyiség ráadásul évről évre meredeken emelkedik.
A szél bőséggel rendelkezésre áll – érvelt La Grand –, rengeteg energiát jelent és már kiszámítható is. A TOWT egy-egy hajója a tervek szerint 1100 tonna rakományt lesz képes szállítani, valamint 12 utast a hét fős legénység mellett. Számításaik szerint 90 százalékkal kevesebb káros anyagot juttatnak majd a levegőbe, mintha ugyanennyi terhet hagyományos módon szállítanák. Első hajójuk 2022-re lehet készen, de már most több mint 100 millió eurónyi megrendelésük érkezett 30 cégtől. Megrendelőik többek között kakaó, kávé és bor szállítmányozásával foglalkoznak Európa, Amerika és Afrika között.
Hasonlótervekkel állt elő a costa-ricai SailCargo is, akikről a BBC írt korábban. Az ő fából készült hajójuk 250 tonna szállítására lesz alkalmas, óránként valószínűleg 10, legfeljebb 30 kilométeres átlagos sebességgel. A kőolaj-származékkal hajtott teherhajók óránként 30-40 kilométeres sebességet is elérhetnek a cikk szerint. Várhatóan a SailCargo első, Ceiba nevű hajóját is jövőre bocsátják majd vízre.
Nem jut majd komoly szerep a teljes mértékig széllel hajtott hajóknak a jövőben sem – mondta a Wired megkeresésére az Environmental Defense Fund amerikai környezetvédelmi szervezet szakértője, Aoife O’Leary. Azt ugyanakkor ő is megerősítette, hogy a szelet használó új technológiák hamarosan rendkívül széles körben elterjedhetnek, mert – mint fogalmazott – „egy nagyon-nagyon kézenfekvő meghajtásról” van szó.
7000 autót szállít a világ legnagyobb vitorlása
A vitorlás hajók egykor a nemzetközi kereskedelem alapját képezték, és most egy svéd hajóépítő csúcstechnológiás ötleteivel megint komoly szerepet kaphatnak a környezetbarát szállítmányozásban.
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
Történelmi útra készül az elektromos teherszállító hajó, amely önmagát navigálja
Nem tűnik nagy dolognak a konténerhiány, de globális felfordulás lett belőle
Miért nincs fegyver minden hezbollahosnál? Videóriport a háborús Libanonból
Izrael háborúja Libanonból nézve a legbizarrabb. Libanon megosztottabb, mint Magyarország, és veszélyesebb, mint Ukrajna. A helyszínen úgy tűnt: Izrael akkor is nagyot veszíthet itt, ha nyer. Földes András videóriportja.