Az amerikai kormány megvonja az államtól a szövetségi engedélyt arra, hogy önállóan határozza meg a kipufogógáz-kibocsátási szabályokat.
Az elnök Twitter-bejegyzésében azt írta, hogy a döntés következtében "olcsóbb és biztonságosabb autók" gyártására nyílik lehetőség, és egyben bejelentette azt is, hogy a szövetségi kormányzat új károsanyag-kibocsátási szabályozást tesz közzé.
....far safer and much less expensive. Many more cars will be produced under the new and uniform standard, meaning significantly more JOBS, JOBS, JOBS! Automakers should seize this opportunity because without this alternative to California, you will be out of business.
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) September 18, 2019
Elemzők szerint a háttérben a szövetségi kormány és Kalifornia közötti vita húzódik meg, elsősorban arról, hogy Washington nem akarja kiengedni kezéből az autógyárakkal folytatandó tárgyalásokat, illetve az egész országra érvényes,
a korábbi szigorításokat lazító, egységes károsanyag-kibocsátási szabályzót akar bevezetni.
Korábbi sajtóhírek ugyanis arról számoltak be, hogy Kalifornia állam júliusban négy autógyárral – a Forddal, a Hondával, a Volkswagennel és a BMW-vel – írt alá külön megállapodást. Az egyezményben az érintett gyárak a jelenleg érvényben lévő szövetségi szabályozásnál szigorúbb károsanyag-kibocsátási normák tiszteletben tartására vállaltak kötelezettséget.
Az Egyesült Államok legnépesebb tagállamának régóta joga volt az önálló döntésre az ügyben, a Trump-kormányzat szerint azonban ennek nem tagállami, hanem szövetségi hatáskörnek kell lennie. Gavin Newsom, Kalifornia demokrata párti kormányfője "politikai bosszúnak" minősítette a Trump által bejelentett döntést.
Kalifornia soha nem fog engedélyt kérni Washingtontól azért, hogy megvédhesse családjai és gyermekei egészségét és biztonságát"
– nyilatkozta a kormányzó.
A szövetségi környezetvédelmi hivatal (EPA) egyelőre nem jelentette be a Kaliforniának eddig megadott engedély visszavonását.