Világ hvg.hu/MTI 2018. augusztus. 17. 17:36

Megszólalt a legszerencsésebb sofőr: "Belenéztem a halál arcába"

Eltávolították a viaduktról a keddi genovai hídomláskor a túlélők által otthagyott gépkocsikat, közöttük azt a zöld teherautót, amelynek éppen azelőtt sikerült megállnia, mielőtt a mélységbe zuhant volna.

A járműveket csütörtök éjjel vitték el. Saját kerekeiken kellett őket levinni a viaduktról, mert annak rossz állapota miatt veszélyes lett volna a vontatásuk.

A zöld kamion sofőrje, a 37 esztendős, négygyerekes Luigi Fiorillo nemrég nyilatkozott is a tragédiáról. Úgy fogalmazott:

Belenéztem a halál arcába a Morandi-hídon. Csoda, hogy megmenekültem."

Fiorillónak kétségkívül óriási szerencséje volt: néhány méterre állt meg attól a ponttól, ahol a mélybe zúdult a hídpálya.

AFP / Andrea Leoni

"Láttam, hogy megelőz egy autó balról, egy másik pedig előttem haladt. Láttam, ahogy a kocsik előrébb lezuhannak a hídról. Beletapostam a fékbe, és megálltam. Megpróbáltam rükvercbe tenni a segességváltót, de nem tudtam, így hát kiugrottam. Akkor láttam, hogy mennyire közel vagyok a széléhez. Akkor megfordultam, és rohanni kezdtem."

Tündérmesének nevezte az olasz kormánypárt a genovai híd problémáit

A beomlott olasz híd üzemeltetőjét vádolták, valamint az Európai Unió költségvetési megszorításait említették a keddi genovai tragédia felelőseit kereső olasz politikusok. Pedig a kormányzó Öt Csillag Mozgalomnak is lehet felelőssége a tragédiában. A genovai főügyész szerint egyértelmű, hogy nem "véletlen baleset" történt.

Nem kérnek a politikusokból

A mentők egész péntekre virradó éjjel és a nap folyamán is kutattak a romok között az eltűntek után, akiknek a számát a hatóságok tíz és húsz közöttire becsülik. A kutatást a Polvecera patak bal partján álló, leomlott pillér környékére, valamint a vasúti vágányokra zuhant útszakaszra összpontosították az ANSA olasz hírügynökség szerint.

Az áldozatok búcsúztatását szombaton fél tizenkettőkor tartják Sergio Mattarella, Guiseppe Conti miniszterelnök és Angelo Bagnasco érsek részvételével. A La Stampa és az Il Secolo XIX című olasz napilapok szerint azonban a 38 azonosított áldozat közül 17-nek a családja elutasította az állami temetést, és családi körben kívánja szeretteit eltemetni, mert a hatóságokat okolja a balesetért. A szertartást a genovai kiállító központban tartják, a város legnagyobb terén.

AFP / Marco Bertorello

A Corrierre della Sera idézte a Nápoly közeli Torre del Grecóból származó 26 éves áldozat anyját, aki kijelentette: "Az állam okozta (a tragédiát), nem kellene odaállniuk mutogatni magukat. A politikusok részvétele szégyen".

Megy az ígérgetés

A hidat az Autostrade par Italia (ASPI) magán autópálya-kezelő vállalat üzemeltette, az olasz kormány e céget tartja felelősnek a balesetért. Az ASPI, amely a Benetton család tulajdonában álló Atlantia infrastruktúra-fejlesztő csoport tagja, kitart amellett, hogy a híd állandó megfigyelés alatt állt és nem jelentett veszélyt. A La Repubblica című olasz napilap szerint ugyanakkor a cég által 2017-ben megrendelt műszaki tanulmány megállapította, hogy gyanúsan meggyengültek a híd betonba ágyazott támasztó kábelei.

Giovanni Toto, Liguria tartomány elnöke és Edoardo Rixi közlekedési államtitkár közölték az ANSA hírügynökséggel, hogy Genovának 2019-ben új autópályahídja lesz. "Az Autostrade cég fogja fizetni. Azon még gondolkodunk, hogy ki fogja felépíteni" – jelentette ki Rixi.

MTI / EPA / Luca Zennaro

Luigi di Maio, a kormányzó Öt Csillag Mozgalom vezetője a La7 televíziós csatornának csütörtök este megismételte, hogy nemcsak nem hosszabbítják meg az Autostrade koncesszióját, hanem akár 150 millió eurós bírságot is szabhatnak ki rá, és szükség esetén bíróság elé is állítják.

A Polcevera patak fölött 40 méter magasan álló Morandi autópályahíd 80 méteres szakasza kedd délben omlott a mélybe, lakásokra, vasúti sínekre, gyárakra. Az A10-es autópálya részeként a híd a város keleti és nyugati részét kötötte össze, ezen lehetett eljutni a kikötővárosból Dél-Franciaországba, Piemontba és Lombardiába is.

Hirdetés