Világ hvg.hu 2016. december. 22. 16:39

Sztahanov, ha láthatná: tetőfokán a Szovjetunió-nosztalgia

Már csak az emlékek ködén keresztül sejlik fel a Szovjetunió az egykori birodalom társadalmainak, ezért óriási nosztalgiahullám keletkezett a lenini-sztálini világ iránt. A valóság ellenére is.

Az 1991-ben kimúlt Szovejtunió iránt nagyobb a kereslet, mint valaha. Az eheti HVG cikke végigveszi, hogy Oroszországban és a különböző utódállamokban hol miként és miért ütötte fel a fejét a vöröszászlós nosztalgia. Putyin országában a nacionalizmus és a nemzeti mítoszteremtő igyekezet odáig fajult, hogy nemrég történelmi film készült egy olyan második világháborús katon ai alakulatról és vezetőjükről, Panfilov tábornokról, aki nem is létezett. A kultuszminiszter Vlagyimir Medinszkij pedig kijelentette, ha nem is igaz a történet, Panfilov mítosza olyan "szent legenda", amit nem szabad lerombolni.

De a Szovejtunió nem minden vonása iránt dobban meg a szíve a poszt-szovjet lakosságnak. Az internacionalizmust vagy a kommunista ideológiát nem komálják, leginkább a dicső múlt becsapós emléke, és a létbiztonság viszi a prímet. Mindezzel szöges ellentétben áll a valóság: az életszínvonal mindenhol emelkedett, olyan árukínálat van, amiről a szocialista népek sosem álmodtak. De az is igaz, a társadalmon belüli vagyoni különbségek is megnőttek.

További zaftos részletek az eheti dupla HVG-ben!

Ez az infografika azt mutatja meg, hogy hogy viszonyulnak az oroszok a Szovjetunió 1991-es széthullásához, a kétharmaduk jobban-kevésbé negatívan:

Infographic: Back In The USSR | Statista
You will find more statistics at Statista

 

Hirdetés
Kult Sztupa Melitta Boglárka 2025. január. 08. 19:48

„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”

Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíját elnyerő Mélypont érzés. A filmben megismerhetjük Borókát, a nehéz családi háttérrel rendelkező gimnazista lányt és Szilvesztert, a fiatal, szexualitásával küzdő férfit, akik a budapesti Megálló Csoport Alapítvány foglalkozásain vesznek részt. A Megálló reintegrációs közösségi házában olyan innovatív módszereket alkalmaznak terápiás céllal, mint amilyen például a sziklamászás. Erről is kérdeztük a film alkotóját, de szóba kerültek még a dokumentumfilmezés etikai dilemmái, a filmesek felelőssége, a függőség társadalmi megbélyegzettsége, valamint a mentális egészségünkkel való törődés jelentősége.