Világ MTI 2015. május. 08. 11:35

415 helyett eddig csak 22 milliót adott a világ a nepáli katasztrófahelyzet rendezésére

Az ENSZ pénteken közölte: a kért pénzadományoknak eddig csak a töredéke érkezett be a földrengés sújtotta himalájai ország számára, aminek súlyos következményei lehetnek.

Az ENSZ által Nepál számára kért pénzadományok töredéke érkezett be a földrengés sújtotta himalájai ország számára – közölte pénteki sajtótájékoztatóján a világszervezet nepáli főmegbízottja. Az ENSZ Gyermekalapja (UNICEF) pedig megállapította, hogy legalább 950 ezer nepáli gyerek nem fog tudni újra iskolába járni, ha nem sikerül sürgősen nagy számban ideiglenes osztálytermeket kialakítani.

A világszervezet a múlt héten 415 millió dollár pénzadományt kért tagországaitól, de eddig csak 22 millió érkezett be – mondta Jamie McGoldrick főmegbízott. Az ENSZ most már főleg a nehezen megközelíthető lakott területekre koncentrál Nepálban. A segítségre amiatt is sürgős szükség van, hogy közeledik a heves esőkkel járó monszun évszak – tette hozzá McGoldrick.

MTI / EPA / Will Oliver

A monszun általában június második hetében érkezik, és földcsuszamlásokat idéz elő a hegyekben, valamint áradást a síkságokon. Ezúttal azonban félő, hogy a földrengés által meglazított talajt a monszuneső a korábbiaknál is több helyen és nagyobb tömegben mossa el. A UNICEF szerint csaknem 24 ezer osztályterem romba dőlt vagy megrongálódott a 7,9-es erősségű április 25-i katasztrófában, illetve az azt követő utórengésekben. Egy néhány nappal ezelőtt ismertetett felmérés még 15 ezer ilyen osztályteremről szólt. A világszervezet szerint azonban a friss adat is alábecsültnek bizonyulhat, mert a legeldugottabb helységekből még nem érkezett erre vonatkozó információ.

A földrengés sújtotta gyerekek számára a legfontosabb az olyan életmentő segítség, mint a tiszta ivóvíz és a hajlék, de az iskolának – még ha csak ideiglenes helyen működik is – szintén nagyon fontos szerepe van - jelentette ki Hozumi Tomoo, a UNICEF nepáli megbízottja. "Ideiglenes iskolák kialakításával minimálisra lehet csökkenteni a gyerekek oktatásból való kimaradását, meg lehet óvni őket a visszaélésektől, bűncselekményektől, tájékoztatni lehet őket arról, hogy mit kell tenniük biztonságuk és egészségük védelmében. Ezenkívül a korábban megszokott napirendjük visszatérése segíti őket a katasztrófa okozta szörnyű élmények feldolgozásában" – mondta a megbízott.

Vannak olyan körzetek Nepálban, ahol tíz épen maradt iskolából kilencet szükségszállásnak használnak, és nincs reális esélye annak, hogy ezekben május 15-étől újraindulhasson az oktatás. A UNICEF amiatt is aggódik, hogy kárba vesznek azok az erőfeszítések, amelyekkel az utóbbi 25 évben elérték Nepálban, hogy az iskolába járó gyerekek aránya 64-ről 95 százalékra nőtt. A nepáli oktatási hivatal vezetője kedden bejelentette, hogy a kormány bambuszfalú és vitorlavászonnal fedett ideiglenes osztálytermek tömeges építését tervezi az ország földrengés sújtotta területein. Szakértők szerint ilyen módon rövid időn belül 15 ezer ideiglenes osztálytermet tudnának kialakítani.

Hirdetés