Életfogytig tartó börtönbüntetésre súlyosbította egy bíróság a dél-koreai komp kapitányának büntetését. A tavalyi áprilisi szerencsétlenségben több mint 300-an meghaltak, döntően iskolás gyerekek.
Ri Dzsun Szok kapitányt tavaly novemberben ítélték harminchat évi szabadságvesztésre súlyos gondatlanság és kötelességmulasztás miatt, de felmentették az emberölés vádja alól. A fellebbviteli bíróság keddi döntésével viszont emberölésnek minősítette a bűntényt, és életfogytiglani börtönbüntetésre súlyosbította az ítéletet. Indoklása szerint a kapitány arra utasította az utasokat, hogy maradjanak a helyükön, és ne hagyják el a fedélzetet, miközben őt magát az első között menekítették ki a süllyedő hajóról.
Az ügyészség korábban halálbüntetést kért rá, de a bíróság ezt nem találta megalapozottnak.
A Szevol nevű komp 476 emberrel a fedélzetén Dél-Korea délnyugati partjainál süllyedt el 2014. április 16-án, közülük csak 172-t tudtak kimenteni a vízből. Dél-Korea egyik legsúlyosabb hajószerencsétlenségében többnyire középiskolás diákok vesztették életüket. Kilenc embert mindmáig eltűntként tartanak nyilván.
A baleset idején a 69 éves Ri Dzsun Szok kapitány nem volt a hajóhídon, a kormánynál a kevesebb tapasztalattal rendelkező harmadtiszt állt.
A szerencsétlenséggel kapcsolatban 399 embert helyeztek vád alá. A fellebbviteli bíróság kedden a kapitányon kívül a hajó személyzetének további 14 tagja ügyében is ítéletet hozott. Őket 18 hónaptól 12 évig terjedő börtönbüntetésre ítélték, míg a tavaly novemberi verdikttel súlyosabb, öttől húsz évig terjedő börtönbüntetést szabtak ki rájuk.
Az ügyben indított vizsgálat feltárta, hogy a komp megengedettnél jóval nehezebb rakománya, a hajó illegális átalakítása és a kormányos szakértelmének hiánya együttesen vezetett a tragédiához.
A baleset idején a komp 3606 tonnányi árut és gépkocsit szállított, vagyis a rakomány súlya háromszorosa volt a maximálisan javasoltnak. Ezenkívül a komp stabilitására nagyban hatással volt a kapacitásnövelés céljából előzőleg elvégzett átalakítás. Ez döntő módon hozzájárult a jármű felborulásához, amely azután következett be, hogy az erős hullámzás közepette a legénység egyik tapasztalatlan tagja hirtelen irányt váltott. Az ügyészség megállapítása szerint a manőver visszafordíthatatlanul destabilizálta a hajót.
A vizsgálat rámutatott a parti őrség felelősségére is, mivel az ügyészség szerint a baleset megtörténtekor nem a kellő gyorsasággal és körültekintéssel járt el, ami miatt kevesebb utas életét tudták megmenteni.