Világ hvg.hu 2014. november. 17. 17:35

Egy blog megmutatja, hogy a Facebookkal nyert az új román elnök

Hiába az ismertségbeli, anyagi és egyéb erőfölény, a közösségi média egy perc alatt megfordíthatja a viszonyokat – ez is a román elnökválasztás egyik tanulsága.

Mindenkit meglepett a román elnökválasztás eredménye, hisz igen közeli, fej-fej melletti eredményt vártak az elemzők, ám végül Klaus Iohannis 10%-ot vert Viktor Pontára. Az eseményeket többen a Facebook-generáció győzelmeként értékelik, és úgy tűnik, joggal: egy blog adatsorokkal mutatja be, hogy tört előre a kevésbé ismert szász elnökjelölt a választás napjáig, és hogy aktivizálta a választókat a Facebook és a többi közösségi oldal.

Hihetetlen hajrát vágott ki
AFP / Andrei Pungovschi

A győzelemhez a nagy részvétel is kellett, és ebben a Iohannis-hívek jártak az élen. Az okok között vezetőnek kell gondolni azt, hogy Ponta adminisztratív úton próbálta ellehetetleníteni a román diaszpóra szavazását – mindkét fordulóban 8-9-10 órás sorban állás volt a külképviseleteken választani óhajtó román állampolgárok jussa (nem véletlenül, a diaszpórában élő románok 90%-a Iohannisra szavazott). A népharag aktivizálta a szavazókat, és ennek hihetetlen következményei lettek. Pontának 2011 óta létezik Facebook-oldala, és ez mára 687 ezer követőt számlál. Iohannis oldala 2014 májusában indult, amikor vetélytársának épp 400 ezerrel volt több követője, mint neki. Ennek ellenére az új elnöknek mára 777 ezer követője van, a választás előtti nap 200 ezerrel gyarapodott a számuk.

A twitteren is fölénybe kerültek a Ponta-ellenes erők, a #Iohannis és a #nuponta taggel ellátott tweetek másfélszeres menyiségi fölénybe kerültek a #ponta tages tweetekkel szemben. A gyorselemzés azt mutatja, hogy egy jó jelölt (Iohannis sikeres, de nem túlexponált polgármester) és a haragos nép politikai léptékkel nézve másodpercek alatt le tudja dolgozni a profi, államhatalommal és forrásokkal megtámogatott jelölt médiafölényét a közösségi médiában, és győzni tud.

Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.