Különleges vonatok állnak forgalomba jövő ősszel Kínában
Környezetbarát energiaforrások kombinálásával működő nagysebességű vonatok fejlesztésén dolgozik az egyik legnagyobb kínai vonatgyártó cég – írja a sina.com hírportál.
A hibrid vonatoknak elektromos áramszedőjük, akkumulátoruk és dízelmotoruk is lesz, ezek kombinációjával generálnak majd energiát a működéshez – jelentette be a fejlesztő China CNR vállalat. A zöld vonatok kategóriájukban úttörőnek számítanak, és várhatóan 2015 őszén kerülhetnek forgalomba.
A cég tájékoztatása szerint a járművek a hagyományos nagysebességű társaiknál lassabbak lesznek, óránként átlagosan 160 kilométeres sebességgel száguldanak majd.
Az új vonatok a kínai kormány környezetvédelmi programjának fontos részét jelenthetik. Kína 2007-ben kezdett nagysebességű vonathálózatának fejlesztésébe, 2012 végére már több mint 100 kínai várost kapcsolt be a rendszerbe, és napi 1,33 millió főt szállítanak így országszerte.
A 2007-2010 közti időszak nagyarányú fejlesztése 2011-ben érezhetően lelassult, elsősorban a 2011. júliusi vencsoui vonatszerencsétlenség, a járművek gyakori meghibásodása, biztonsági aggodalmak és a viszonylag alacsony kihasználtság miatt. 2012 elejétől azonban újra erőre kapott a vasútprogram.
A kelet-ázsiai országban van ma a világ leghosszabb nagysebességű vonala, ez a tavaly decemberben átadott Peking-Kuangcsou szakasz, amely csaknem 2300 kilométeres. Kínában állítottak a világon elsőként magasan fekvő területen közlekedésbe nagysebességű vonatokat.
A járművek különlegessége, hogy azok a legextrémebb időjárási viszonyokhoz, a mínusz 40 és plusz 40 fok közötti hőmérsékletekhez is képesek alkalmazkodni. Egy további rekordot is megdönthet Kína a jövőben, évek óta folyamatban van ugyanis a minden korábbinál gyorsabb vonatok kifejlesztése: ezek akár az 575 kilométeres óránkénti sebesség elérésére is képesek.
A közlekedési minisztérium korábbi bejelentése szerint a hálózat hosszát 2015 végére 18 ezer kilométerre akarják növelni.