2013. november. 13. 05:38 MTI Utolsó frissítés: 2013. november. 13. 05:37 Világ

Ítéletet hirdetnek a legdurvább spanyol környezeti katasztrófa ügyében

Ma hirdetnek ítéletet Spanyolország történetének legsúlyosabb környezeti katasztrófája ügyében. A Prestige tankhajó balesete miatt három embert állítottak bíróság elé, akikre az ügyészség 5-től 12 évig terjedő börtönbüntetés kiszabását kérte.

A 77 ezer tonna nyersolajat szállító, bahamai zászló alatt közlekedő Prestige tartályhajó 2002. november 13-án léket kapott egy viharban Spanyolország északnyugati partjai közelében. November 19-én reggel a hajó kettétört, és a partoktól 250 kilométerre a tengerszint alatti négyezer méteres mélységbe süllyedt.

A benne lévő sűrű nyersolaj körülbelül 1700 kilométer hosszan szennyezte be Spanyolország, Portugália és Franciaország tengerpartját. Környezetvédők szerint a 20 ezer tonnát is elérte az Atlanti-óceánba ömlő nyersolaj mennyisége.

A galíciai La Coruna törvényszékén 2012. október 16-án kezdődött és idén júliusban zárult perben több mint 200 tanút és szakértőt hallgattak ki. A vádlottak között van a 78 éves Aposztolosz Mangurasz, a hajó görög kapitánya, a szintén görög Nikolaosz Argiropulosz, a Prestige főgépésze, valamint José Luis Lopez-Sors, a spanyol kereskedelmi flotta akkori igazgatója is.

Mindhárman 70 év felettiek, ezért akkor sem kell börtönbe vonulniuk, ha elítélik őket. A negyedik vádlott, a Fülöp-szigeteki Ireneo Maloto, az elsüllyedt hajó másodtisztje szökésben van. Izgalmasabb kérdés, hogy kiket kötelez a bíróság a körülbelül 4,3 milliárd euróra becsült kártérítés megfizetésére.

Az eljárás alatt a hajó kapitánya és a tankert tulajdonló Mare Shipping hajózási társaság a Prestige kettétöréséért a spanyol kormányt hibáztatta, mert a léket kapott tartályhajót arra utasította, hogy távolodjon el a partoktól. "Ez volt a legrosszabb megoldás. Egy úszó koporsóban hagytak minket, és elküldtek megfulladni" – panaszkodott Mangurasz.

A hatóságokat a vádlottak padján egyedül képviselő Lopez-Sors védelmébe vette a vitatott döntést. "A környezeti károk minimalizálása érdekében jobbnak tűnt (az a megoldás), hogy a hajó a parttól távolabb süllyedjen el" – magyarázta a kereskedelmi flotta egykori vezetője.

Hirdetés