Felmentették a legdurvább spanyol környezeti katasztrófa vádlottjait
Felmentette szerdán egy spanyol bíróság az ország történetének legsúlyosabb környezeti katasztrófáját okozó tankhajóbaleset, a Prestige hajótörése ügyében indított per három vádlottját.
A 77 ezer tonna nyersolajat szállító, bahamai zászló alatt közlekedő, 26 éves tartályhajó 2002. november 13-án kapott léket egy viharban Spanyolország északnyugati partjainak közelében, majd hat nappal később kettétört és elsüllyedt.
A baleset nyomán az óceánba ömlött körülbelül 50 ezer tonnányi nyersolaj mintegy 1700 kilométer hosszan szennyezte be mindenekelőtt Spanyolország, valamint Portugália és Franciaország tengerparti szakaszát. A balesettel kapcsolatban a spanyol hatóságok felelőssége is felmerült, miután a már kettétört tankert arra utasították, távolodjon el a partoktól. Ezt a parancsot a hajó kapitánya eleinte megtagadta, és egy kikötő felé akarta venni az irányt. A baleset után a spanyol kormánynak azt vetették a szemére, hogy ezzel a vitatott döntéssel tovább súlyosbította az olajszennyezés következményeit.
Az ügyben eljáró La Coruna-i törvényszék szerdán felmentette Aposztolosz Manguraszt, a hajó görög kapitányát, a szintén görög Nikolaosz Argiropuloszt, a Prestige főgépészét, valamint a hatóságokat a vádlottak padján egyedül képviselő José Luis López Sorsot, a spanyol kereskedelmi flotta akkori igazgatóját is, akikre az ügyészség egyenként 5-től 12 évig terjedő börtönbüntetés kiszabását kérte.
Juan Luis Pía, a bíróság elnöke az ítélet indoklásakor azt mondta: büntetőjogilag senki nem vonható felelősségre a 11 évvel ezelőtti katasztrófa miatt. A balesetet szerkezeti hiba okozta, amelynek az eredetét senki nem tudja pontosan meghatározni - tette hozzá. A kapitányt ugyanakkor kilenc hónap felfüggesztett börtönre ítélték azért, amiért a hajótöréskor nem tett azonnal eleget a kapott utasításoknak. A bíróság a hatóságok felelősségét is vizsgálta, és megállapította, hogy nem idéztek elő katasztrófát, csak próbálták megoldani a helyzetet.
A baleset nyomán több tízezer madár pusztult el a szennyezett partszakaszokon, és ideiglenesen a halászatot is be kellett szüntetni. A katasztrófa okozta kár teljes nagyságát 4 milliárd euróra becsülik. A per negyedik vádlottja, a hajó egyik Fülöp-szigeteki másodtisztje, jelenleg is szökésben van.