2013. január. 21. 07:40 MTI Utolsó frissítés: 2013. január. 21. 07:40 Világ

Nem az volt a japán Dreamliner baja, amit hittek

Nem a túltöltöttség okozta a tüzet két héttel ezelőtt egy Boeing 787-es típusú Dreamliner egyik litium-ion akkumulátorában, de továbbra sem kizárt, hogy a töltőberendezéssel vannak gondok, ezért a vizsgálat folytatódik - közölte az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB).

A JAL japán légitársaság által üzemeltetett Dreamliner repülési adatainak elemzéséből kiderült, hogy az akkumulátorok töltöttsége nem haladta meg a szükséges 32 voltot. Az NTSB szakértői azonban folytatják az akkumulátor-rendszer vizsgálatát, hogy fényt derítsenek a probléma okára. Kedden találkoznak a litium-ionos akkumulátorok töltőberendezését gyártó Securaplane Technologies vállalat képviselőivel a cég arizonai központjában - közölte Kelly Nantel, az NTSB szóvivője. 

Január 7-én Bostonban elektromos tűz ütött ki a JAL által üzemeltetett Dreamliner egyik akkumulátorában. Kilenc napra rá az ANA japán légitársaság ugyanilyen gépe hajtott végre kényszerleszállást Kelet-Japánban, miután meghibásodott az egyik akkumulátora, és égésre utaló szagot észleltek a pilótafülkében. Japán szakértők pénteken, az utóbbi gépet megvizsgálva, az akkumulátorokon látható égési nyomokból arra a következtetésre jutottak, hogy a túltöltöttség okozhatta a meghibásodást az ANA gépén. Az NTSB szakértői viszont kizárják azt, hogy a JAL gépén is emiatt gyulladt ki az egyik akkumulátor.

A laptopokban és mobiltelefonokban is használt Li-ion akkuk könnyen túlforrósodnak, és akár meg is gyulladhatnak. A túl nagy áramerővel történő túlzottan gyors töltés is túlterhelheti az akkumulátorokat, ami akkor is rövidzárlatot vagy túlhevülést okozhat, ha a feszültség a megszabott határon belül marad. A második meghibásodás után több nagy légitársaság felfüggesztette átmeneti időre Boeing-787-es típusú utasszállító repülőgépeinek használatát, az amerikai repülőgépgyártó cég pedig bejelentette, hogy egyelőre nem teljesíti a Dreamlinerekkel kapcsolatos megrendeléseket.

A 787-es a Boeing legújabb, egyben technológiailag legfejlettebbnek tartott típusa, amely nemrég került forgalomba. Ebből a típusból eddig világszerte 50 darabot szállítottak le, a gépek fő piaca Japán, ahol az All Nippon Airways 17, a Japan Airlines hetet üzemeltet. Az Egyesült Államokban egyelőre csak a United Airlines üzemeltet 787-est, mégpedig hatot. A Boeinghez eddig 800 megrendelés érkezett a 207 millió dollárba kerülő, döntően szénszálas műanyagból készült gépre.

Hirdetés
Gazdaság Sztojcsev Iván 2024. december. 29. 07:00

És akkor januárban Novák Katalin a mozgás évének nyilvánította 2024-et, aztán történt egy s más

Egész véletlenül tökéletesen beletrafált egykori köztársasági elnökünk, amikor elrendelte, hogy 2024 legyen a mozgás éve: mozgott idén a pártrendszer (egész váratlan irányokba), a GDP-növekedési előrejelzés (magasból a nulla közelébe), a forintárfolyam (hajaj), a világpolitika, és maga Novák Katalin is, jó messzire. Megnéztük a gazdaság és a vállalkozás rovatunkból az év legolvasottabb cikkeinek listáját, és most megmutatjuk, mi érdekelte idén önöket a legjobban.