2013. január. 09. 12:47 MTI Utolsó frissítés: 2013. január. 09. 12:41 Világ

Kiderült, miért zuhant az autóút mellé az orosz repülő

Nagy valószínűséggel a hajtóműveknél fékezéskor fellépett műszaki probléma és a pilóták hibája okozhatta az orosz Red Wings légitársaság Tu-204-as repülőgépének tavaly év végi katasztrófáját - írta szerdán a Kommerszant című orosz napilap.

A moszkvai Vnukovo repülőtéren december 29-én az orosz légitársaság Tupoljev típusú gépe nem tudott megállni a leszállópályán, és a betonkerítést átszakítva kicsúszott a kijevi országútra, miközben háromfelé szakadt. 

A tekintélyes politikai-gazdasági napilapnak a balesetet vizsgáló műszaki bizottságtól szerzett információi szerint a legénység szokásos módon, bár kissé óvatlanul tette le a gépet. Az ilyenkor megengedett óránkénti 225-245 helyett 250 kilométeres sebességgel értek földet, és néhány száz méterrel tovább repültek a géppel a kelleténél.

A szakemberek szerint ezek a körülmények még nem lettek volna kritikusak, ugyanis közepes hátszélben a leszállópálya maradék része elegendő lett volna ahhoz, hogy a pilóták lefékezzék a repülőgépet. 

A lecsökkent féktávolság és a leszállópálya síkossága miatt azonban a pilóták a Tu-204-es kerekeivel nem tudtak megfelelően fékezni, ezért a hajtóművek tolóerejének a visszafordításával próbálkoztak, hogy megfelelően lelassítsák, illetve lefékezzék az utasszállító gépet. 

Az orosz napilap értesülése szerint a tolóerő-visszafordító berendezés a Tu-204-es mindkét hajtóművénél felmondta a szolgálatot, és a pilótáknak nem sikerült hagyományos módszerrel megállítani a repülőt.

A Kommerszantnak név nélkül nyilatkozó szakemberek szerint a kapitány és a másodpilóta is hibázott, mert nem ismerte fel idejében a műszaki problémát. A pilóták túl sokáig bekapcsolva tartották a visszafordító kart, így nemhogy lassították a gépet, hanem még fokozták is a hajtóerőt. A kapitány ezt felismerve már későn adott utasítást a hajtóművek leállítására.   

A Kommerszant emlékeztetett arra, hogy az orosz repülési hatóságok a Red Wings egy másik járatának december 21-én Novoszibirszkben, hasonló okokból bekövetkezett balesete révén tudtak a problémáról. Mégis csak a moszkvai repülőgép-szerencsétlenséget követően hívták fel a figyelmet a PSZ-90A típusú hajtóművekkel felszerelt Tu-204-es Tu-214-es típusú repülőgépek fokozott karbantartására.

Az orosz légitársaság gépének tavaly december 29-én történt balesetében a nyolcfős személyzet öt tagja: a kapitány, a másodpilóta, a fedélzeti mérnök és két utaskísérő vesztette életét. A három sérült állapota súlyos, de javul - közölte szerdán Vlagyimir Sztyepanov, az orosz rendkívüli helyezetek minisztériuma válságközpontjának vezetője.

Hirdetés
hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.