2012. november. 21. 12:33 MTI Utolsó frissítés: 2012. november. 21. 12:19 Világ

Csak alapos javítással indíható újra a hamaokai atomerőmű

Jelentős javításra van szükség ahhoz, hogy újraindulhasson a hamaokai atomerőmű ötös reaktora, amely tavaly májusban leállítása közben rongálódott meg egy üzemzavar miatt - írta az üzemeltető vizsgálataira hivatkozva az Aszahi Simbun japán napilap szerdán.

A lap jelentése szerint a reaktor több fontos és érzékeny alkatrésze beszennyeződött és rozsdásodásnak indult, miután 2011. május 14-én körülbelül négyszáz tonna finomítatlan tengervíz öntötte el a létesítményt, amelyből öt tonna bejutott a reaktortartályba is.

A tengervíz a vizsgálatok szerint megrongálta a szabályozórudakat mozgató alkatrészeket, emellett több csővezeték deformálódott, és a sós víz lyukakat mart a hűtővíz tárolására szolgáló tartályon is.

Az erőművet azért kellett leállítani tavaly, mert a fukusimai atombaleset után Kan Naoto akkori miniszterelnök biztonsági okokból elrendelte Japán összes nukleáris reaktorának lekapcsolását, amelyek addig az áramellátás 30 százalékáért feleltek. Azóta a szigetország 50 működőképes reaktorából mindössze kettőt indítottak újra a lakossági félelmek és a helyi önkormányzatok tiltakozása miatt.

A hamaokai erőművet üzemeltető Chubu Electric energiavállalat bízik abban, hogy a javítás után újraindíthatja a megrongálódott reaktort. Ehhez azonban a nukleáris szabályozó hatóság jóváhagyása is szükséges, amely szigorú vizsgálatokat helyezett kilátásba az újraindítás engedélyezése előtt.

Korábban Noda Jisihiko miniszterelnök az atomenergia 30 éven belül történő feladását ígérte energetikai programtervezetében. A decemberi előre hozott választások esélyese, az ellenzéki Liberális Demokrata Párt ugyanakkor elutasítja a nukleáris áramtermelés feladását, azzal érvelve, hogy az beláthatatlan károkat okozna az ország iparának.

Hirdetés
hvg360 Sztojcsev Iván 2025. január. 13. 06:30

Kiszámoltuk, melyik volt az ország legproblémásabb vasútvonala 2024-ben

Annyira megsokasodtak a bajok a győri vasútvonalon a felújítás után, hogy a második helyre jött fel, de a legtöbb gondot összeszedő magyar vonal így is ugyanaz lett, mint amely öt éve minden évben. A csúcskésést az a vonat hozta össze, amely Budapestről kilenc és fél óra alatt ért el Ausztriába, de a listánkból az is kiderül, hogy a havazás vagy épp a nyári hőség mennyire viselte meg a vasutat. Ahogy az is, van-e egyáltalán olyan vonal, ahol tökéletes volt a szolgáltatás.