Több mint kilenc évtizedes történelmében először, külföldi diplomatákat látott vendégül a Kínai Kommunista Párt központi bizottságának propaganda osztálya csütörtökön. A nyitott nap házigazdája Liu Jün-san osztályvezető, a politikai bizottság tagja volt, vendégei - többségükben nagykövetek - 49 országból és az Európai Unióból érkeztek.
A 91 évvel ezelőtt, vagyis a párttal egy időben alapított részleg szerepéről Liu elmondta, hogy a párt történetében mindig is pótolhatatlan volt, akár a forradalmi időkben, akár az építkezés időszakában, akár a reformok idején.
Feladatuk a párt nyilvánosságának menedzselése, a párt és a nyilvánosság viszonyának kezelése, "az emberek számára tudományos elméletek megalkotása, a médiára vonatkozó megfelelő útmutatás, továbbá ellátni őket magasztos eszményekkel és inspirálni őket kitűnő kiadványokkal".
A háromórás látogatáson a diplomaták megismerkedhettek az osztály szervezeti felépítésével, végigjárhatták az irodákat, megismerkedtek a pártkiadványokkal, előadást hallgathattak és kérdezhettek.
Ezzel együtt, a tablókon nyomon követhették azt is, hogy például a párt később magasabb posztjaira került vezetők közül kik, mikor, milyen funkciót töltöttek be ezen az osztályon.
Bemutatták a különböző részlegeket és azok tevékenységét, külön hangsúlyt kapott az új média, az internet szerepe, a világhálón megjelenő vélemények kezelésének szisztematikus feldolgozása - mondta Kusai Sándor, Magyarország pekingi nagykövete, aki a meghívottak között volt.
Elmondták, és láttuk, hogy az interneten megjelenő információkat, az ott felvetett problémákat rögzítik, majd kutatók "kezelésébe" adják, akik szükség esetén azokra elméleti választ dolgoznak ki, amit aztán szintén publikálnak - számolt be a nagykövet.
Liu Jün-san a "puha erő" intenzív terjesztésével kapcsolatos kérdésre azt válaszolta: Kína számára világos, hogy ez a nemzetközi befolyás növelésének fontos eszköze, s Peking tisztában van azzal is, hogy érdekérvényesítése a világban még mindig mennyire korlátozott.
A politikus azt hangoztatta, hogy a kínai kultúra terjesztése, a civil kapcsolatok fejlesztése központi cél ugyan, de a végrehajtók már a szakmai szervezetek, vállalatok, amelyek piaci körülmények között működnek.