Világ MTI 2011. április. 26. 13:16

A francia kulturális örökség részévé vált a bikaviadal

A bikaviadal a francia szellemi kulturális örökség része lett - közölte a hét végén a francia kulturális minisztérium.

A bejelentés nagy örömöt váltott ki a bikaviadal kedvelői körében, viszont csalódást okozott a bikaviadal ellenzőinek, akik az állatkínzás bátorítását látják az intézkedésben. A bikaviadal "művészetét" a kulturális minisztériumon belül működő néprajzi bizottság választotta be még januárban a kulturális örökségbe. A tárca ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a döntés nem jelent semmiféle támogatást, népszerűsítést vagy erkölcsi kezességvállalást, és nem kívánja javasolni, hogy a bikaviadal az UNESCO szellemi kulturális örökségének része legyen.

A tárca szerint a bikaviadalt ugyanolyan elv alapján vették fel a listára, mint a borított almatortát (tarte tatin), a bretagne-i hagyományos fest-noz-t (éjszakai fesztivál) vagy a délnyugat-franciaországi grasse-i illatszereket. Franciaország 2006-ban ratifikálta az UNESCO 2003. évi egyezményét a szellemi kulturális örökség megóvásáról, amelynek értelmében az aláíró országok listát kötelesek vezetni hazai kulturális örökségükről. A lista kidolgozása 2007-ben kezdődött meg.

Az Arles-ban 2006-ban létrehozott Bikakultúra Nemzeti Megfigyelő Központ kezdeményezte a bikaviadalok elismertetését. Elnöke, André Viard közleményben üdvözölte, hogy Franciaország az első, bikaviadalokat rendező ország, amely megtette ezt a lépést. A corridát, amely a XIX. században honosodott meg Franciaországban régebbi hagyományok talaján, jelenleg négy déli régióban művelik, ahol évente mintegy negyven városban tartanak előadásokat. Claire Starozinski, a bikaviadal-ellenes szövetség elnöke szégyenletesnek nevezte a lépést. Hogyan bátoríthatja a francia kulturális minisztérium egy olyan látványosság ősi hagyományát, amelyen állatot kínoznak? – tette fel a kérdést.

 

 

 

Hirdetés
Kult Sztupa Melitta Boglárka 2025. január. 08. 19:48

„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”

Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíját elnyerő Mélypont érzés. A filmben megismerhetjük Borókát, a nehéz családi háttérrel rendelkező gimnazista lányt és Szilvesztert, a fiatal, szexualitásával küzdő férfit, akik a budapesti Megálló Csoport Alapítvány foglalkozásain vesznek részt. A Megálló reintegrációs közösségi házában olyan innovatív módszereket alkalmaznak terápiás céllal, mint amilyen például a sziklamászás. Erről is kérdeztük a film alkotóját, de szóba kerültek még a dokumentumfilmezés etikai dilemmái, a filmesek felelőssége, a függőség társadalmi megbélyegzettsége, valamint a mentális egészségünkkel való törődés jelentősége.