Járatokat törölt a Malév és a Wizz Air Ferihegyen
Feloldották hétfőn délután a forgalmi korlátozásokat a két legnagyobb brit repülőtéren, az izlandi vulkánkitörés újabb hamufelhője miatt éjszakára lezárt, majd először csak részlegesen megnyitott londoni Heathrow-n és Gatwicken. A korábbi korlátozások miatt budapesti járatokat is töröltek.
A brit országos légi irányítási szolgálat (NATS) hétfőn délután bejelentette, hogy a polgári repülésügyi hatóság (CAA) megszüntetett minden repülési korlátozást a két legforgalmasabb brit repülőtér környékén. Gatwickről a teljes éjszakai zárlat reggeli enyhítése után is egy ideig csak indulhattak a repülőgépek, de érkező járatok nem szállhattak le. Ez érintette a Malév két budapesti járata közül a délelőttit, amelyet töröltek. Erre a repülőtérre az easyJet és a Malév egy-egy további járata közlekedik Ferihegyről; ezeket a Gatwick járatinformációja hétfőn délután érkezésre jelezte.
Heathrow-n, ahonnan a British Airways közlekedtet budapesti járatokat, az információs rendszer hétfőn szintén érkezésre jelölte a BA aznapi összes ferihegyi járatát. Az ugyancsak Londont kiszolgáló Lutonra a zárlat hivatalosan nem vonatkozott, de itt is késések és járattörlések voltak hétfőn; törölték többek között a Wizz Air hétfő reggeli budapesti járatát is.
A ferihegyi reggeli, délelőtti járatok közül a Malév amszterdami, londoni és dublini, valamint a Wizz Air londoni járatát kellett törölni. Hegedűs Ádám, a Malév szóvivője hétfő reggel azt mondta, hogy a délelőtti amszterdami járat várhatóan késve, de elindul, a többi járatról később döntenek. A rendkívüli időjárás nem zavarja a Ferihegyi repülőtér forgalmát - mondta Szilágyi Károly, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. szóvivője. A repülőgépek tömege és menettulajdonságai olyanok, hogy az erős szél nem veszélyezteti sem a fel-, sem a leszállást - magyarázta a szóvivő.
A brit repülőterek naponta átlagosan 5500 járatot és több mint félmillió utast fogadnak és indítanak. A forgalom felét Heathrow és Gatwick bonyolítja le. Heathrow-n naponta átlagosan 1250 járat és 180 ezer utas, Gatwicken hatszáz járat és 77 ezer utas fordul meg. Áprilisban - Európa nagy részéhez hasonlóan - hat napig teljes légtérzárlat volt érvényben Nagy-Britannia egész területe felett a hamufelhő miatt. Az intézkedés súlyos bevételkiesést okozott a brit légitársaságoknak és a repülőtér-üzemeltetőknek, amelyek élesen bírálták a légügyi hatóságokat a légtér teljes lezárása miatt.
A mostani újabb, részleges tilalmat is erőteljesen kritizálták a legnagyobb légitársaságok. Sir Richard Branson, a Virgin Atlantic elnöke szerint a döntés "viccnek is rossz". Sir Richard kijelentette, hogy néhány napja Franciaország légterében volt hasonló sűrűségű a hamufelhő, és akkor az érintett francia országrészekben ezernél több járat szállt fel, probléma nélkül. A British Airways szóvivője közölte: a cég szerint repülésbiztonsági okok nem indokolják az ennyire szigorú korlátozásokat. David Learmount, a Flight International című brit repülési folyóirat szakelemzője a BBC-nek ugyanakkor azt mondta, hogy az izlandi vulkánkitörés "akár húsz évig vagy még tovább is" visszatérő fennakadásokat okozhat.
Hétfő reggel Hollandiában is elrendelték a légtérzárat, ami akadályozza az amszterdami Schiphol és a rotterdami repülőtér forgalmát. Rrészleges repülési tilalmat rendeltek el hétfő délelőtt Belgium légterében is. A közlekedési nehézségek reggel csak az ország északnyugati részét, az Északi-tenger körzetét érintették, és a helyi hatóságok nem is számoltak a korlátozás kiterjesztésével. A közlekedési tárca arra számított, hogy a hamufelhő koncentrációja a magas légköri nedvességtartalom miatt viszonylag gyorsan mérséklődik.
A tengerparti Oostende repülőterét a kora délutáni órákig lezárták, viszont a Brüsszel környéki fő repülőtereken - néhány brit járattól eltekintve - a forgalom a reggeli órákban zavartalan volt. A brüsszeli nemzetközi repülőtéren csak kisebb késésekkel kellett számolni, míg a főleg "fapados" járatokat fogadó Charleroi légikikötőjében egy-egy glasgow-i és dublini járatot töröltek.