2010. április. 15. 11:10 MTI / hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. április. 16. 11:34 Világ

Megbénította a légi forgalmat az izlandi vulkánkitörés

Az izlandi Eyjafjalla vulkán kitörése Európa nagy részén megbénította a légi forgalmat. Csütörtökön egymás után irányították el az érkező gépeket és törölték az induló járatokat a skandináviai repülőtereken és Nagy-Britanniában, több ország légterét teljesen lezárták. Járatokat törölt a Malév is, de Magyarországot várhatóan péntekig nem éri el a hamufelhő.

Űrfelvételek, videók a vulkánkitörésről

A hamufelhők egy gleccservulkánból erednek, amelynek fokozott aktivitása még márciusban kezdődött. A NASA elmúlt három hétben készült felvételeit itt láthatja. Számos külföldi televíziócsatorna is beszámolt a vulkánkitörésről, az általuk készített felvételek videószemléjéhez kattintson ide.

 

A brüsszeli Eurocontrol a német légtér egy részének lezárását rendelte el délben a közelgő hamufelhő miatt. Légtérzárlatról egyelőre nincs szó Hollandiában és Belgiumban, viszont az ottani repülőtereken számos járat törléséhez vezetett az északról érkező hamufelhő.

Az izlandi légiforgalmi hatóság az ISAVIA szóvivője Hjördis Gudmundsdóttir az Európa felé tartó hamufelhő sorsáról és a vulkánkitörés feltételezett időtartamáról nem tudott pontos tájékoztatást adni: "napokig, de akár évekig is tarthat" - mondta. Az uralkodó széljárásnak köszönhetően Izland légi forgalmát problémamentesen le tudja bonyolítani a Keflavik-i repülőtér. Az Észak-Amerikába az észak-atlanti légifolyosókon tartó járatok esetében a hamufelhő déli irányú megkerülése miatt késésekre lehet számítani. Az Észak-Amerikából Európába tartó járatok Portugália légterében érhetik el Európát.

Berényi Lívia, az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) repülésmeteorológusa csütörtökön elmondta: a londoni világközpont legfrissebb előrejelzése szerint Magyarországot helyi idő szerint péntek reggel 8 óráig nagy valószínűséggel nem veszélyezteti ez a szokatlan természeti jelenség. Kiemelte: a hamufelhő terjedését azonban nehéz megjósolni, mivel azt a vulkáni kitörés ereje és időtartalma mellett a folyamatosan változó meteorológiai körülmények is befolyásolják. Magyarországi szakemberek szerint ugyanakkor a hamu - amennyiben el is érné az országot - csak nagyon "higított" formában jelenne meg a légkörben - fűzte hozzá.

Szilágyi Károly, a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA) kommunikációs vezetője közölte: a Ferihegyi repülőtéren nem okoz gondot a hamufelhő, de délután 15 óráig már 22 olyan járatot kellett törölni, amelyek brit, német és francia célállomások felé közlekedtek volna. A BA munkatársa arra kérte a csütörtökön utazni szándékozókat, hogy a repülőtér, vagy az érintett légitársaságok honlapján érdeklődjenek az esetleges menetrendváltozásokról.

MTI

Nagy-Britanniában az ország fölé sodródott vulkáni hamu − amely súlyos károkat okozhat a repülőgépek hajtóműveiben − már az éjszaka folyamán is fennakadásokat okozott, majd csütörtök kora délutánra teljesen leállt a légi forgalom a szigetországban. A 2001. szeptember 11-i amerikai merényletsorozat óta most függesztették fel első ízben a légi forgalmat. Az országos légi irányítási központ utasítása alapján helyi idő szerint "legalább" 18 óráig - közép-európai idő szerint 19 óráig - egyetlen járat sem léphet be a brit légtérbe, és egyetlen repülőgép sem szállhat fel brit repülőterekről. Heathrow-ról a British Airways légitársaság közlekedtet napi három járatot Budapestre, közülük kettőt délután, illetve este.

Csütörtök délután Franciaországot is elérte a vulkáni eredetű hamufelhő, Párizsban töröltek minden, északi irányba induló repülőjáratot, a francia főváros repülőtereiről éjfélig egyetlen polgári gép sem szállhat föl. Az ír hatóságok lezárták a szigetország légterét, és hasonló lépésre szánták el magukat az illetékes dán, finn, norvég és svéd hatóságok is.

MTI

A súlyos fennakadást nem elsősorban a látási viszonyok romlása okozza. A vulkáni hamufelhő csütörtökön délelőtt elérte London légterét is, de ennek nem sok látható jele volt; a fővárosban sütött nap. A fő veszélyt az jelenti, hogy az igen finom összetételű, 6-17 ezer méteres magasságban északról délre vonuló hamufelhő eltömi a repülőgépek hajtóműveit.

Ennek emlékezetes példája volt a British Airways egyik Boeing 747-es óriásgépének csaknem három évtizeddel ezelőtti híres incidense, amely légi közlekedési szakkiadványokban azóta is rendszeresen felbukkan. A Londonból Új-Zélandra tartó gép 1982 júniusában, nagy magasságban belerepült egy hirtelen működésbe lépő indonéziai vulkán hamufelhőjébe, miáltal mind a négy hajtóműve leállt. A személyzet már a vízre szállásra készítette fel a gépet és az utasokat, de amikor elhagyták a hamuval telített légréteget, sikerült egymás után újraindítani a motorokat. Így is vakleszállást kellett végrehajtani Indonéziában, mivel a pilótafülke ablakait teljesen elhomályosították a vulkáni hamurészecskék.

Hirdetés