Airbus-katasztrófa: továbbra is rejtély, mi történhetett
Nemcsak a fekete dobozok, de még a roncsok sincsenek meg, így a szakértők egyelőre értetlenül állnak az Air France repülőgépét ért tragédia előtt. A vizsgálatot végző francia hatóság kihallgatná azokat a pilótákat, akik gépeikkel ugyanazon a területen haladtak át, ahol a katasztrófa bekövetkezett.
A vizsgálatot végző szakemberek nemcsak az Airbus roncsai és a két fekete doboz után kutatnak, de tanúként a jövő hét folyamán kihallgatnák azokat, akik a tragédia idején azon a területen haladtak át, ahol az Airbus-tragédia történt. A tanúktól - elsősorban a repülőgépeket vezető pilótáktól - az időjárási körülményekre szeretnének választ kapni. Már a katasztrófa másnapján jelentek meg a sajtóban tanúktól származó beszámolók. Egy másik, ugyanezen az útvonalon, Rióból Párizsba tartó repülőgép utasai például arról számoltak be, hogy az Atlanti-óceán felett haladva „furcsa” turbulencia érte gépüket. A portugál TAP légitársaság Airbus gépén utazó egyik pár az O Globo lapnak elmesélte, hogy a fedélzeten egy-másfél órán keresztül nem volt világítás, úgy tűnt, „áramszünet” van.
Az óceánban keresik a gép maradványait. © AP |
A korábban pilótaként is dolgozó Grangier szerint az teljesen megszokott, hogy viharfelhőbe kerül egy repülőgép (saját bevallása szerint karrierje során tucatszor átélt ilyet), s ha ez történt az Airbusszal, akkor szerinte ez nem vezethetett a jármű meghibásodásához. Mint mondta, sokkal inkább az erős és intenzív turbulencia vezethet ahhoz, hogy leszakad egy gép szárnya. Egy másik feltételezés lehet szerinte az, hogy a villámcsapás tönkretette az antennákat és megfosztotta a gépet a rádiótól és a radartól, s a járműnek ezek nélkül kellett belerepülnie egy viharfelhőbe. De Grangier szerint ez sem ad választ arra a kérdésre, hogy a meghibásodás után miként veszett nyoma a gépnek. Csak azután lehet erre a kérdésre választ kapni, ha a „puzzle minden darabját megtalálják és összegyűjtik” - mondta.
Az igazságügyi szakértő ugyanakkor megjegyezte: ritka, hogy ennyire kevés a rendelkezésre álló információ egy légi eseményről. Most még azt sem lehet tudni, pontosan hol történt a katasztrófa. Ha ez kiderül, akkor is meg kellene találni a fekete dobozt, a roncsokat és a minden a gép kommunikációját rögzítő egyéb berendezéseket. Grangier szerint elképzelhető, hogy az Airbus üzenetet küldött kis hatótávolságú, VHF hullámhosszon, így ezt is ellenőrizni kell.