Metróbotrány Bukarestben
A politikai ellentétek áldozatává válhat a bukaresti metró új szakaszának építése, miután a főpolgármesteri hivatal hiába teremtette elő a körülbelül egymilliárd eurónyi finanszírozást, a közlekedési tárca hallani sem akar a központot az Otopeni repülőtérrel összekötő 16 kilométeres szakasz megépítéséről.
Ennek oka, hogy Adriean Videanu, Bukarest főpolgármestere és a közgyűlés döntő többsége demokrata párti (PD), a közlekedési tárca viszont a liberálisoké, és a metróvállalat (Metrorex Rt.) a minisztérium alárendeltségébe tartozik.
A szaktárca úgy véli, fölösleges a föld alá vinni a Victoria teret a reptérrel összekötő szárnyvonalat, miközben már létezik egy tízéves terv az Északi pályaudvart a reptérrel összekötő gyorsvasút kiépítéséről. A reptérre amúgy is vezet vasútvonal, mert ezen szállítják az üzemanyagot, és csak felújítani kellene, ami maximum hatmillió euróba kerülne.
A közlekedési minisztérium nem engedi a főpolgármesteri hivatalnak, hogy beleszóljon a Metrorex dolgaiba, ezért már értesítette a számvevőszéket, legyenek résen, nehogy a közgyűlés közpénzen rendelje meg a szárnyvonal építési terveit.
Videanu bejelentette, a szükséges pénzt zömét japán banki hitelből – erről már folynak a tárgyalások – fedeznék. Korábban egyébként már az is felmerült, hogy japán beruházással függővasút épüljön Otopeni felé.
A metró fejlesztése az állandó viták ellenére jelenleg is folyik, 2008-ban új szakaszt adnak át, további vonalak bővítése kezdődik, ugyanakkor folytatódik a járműpark cseréje, a Siemens kocsik után Bombardier-szerelvények érkeznek 2008-tól.
Irházi János
Arad