2007. február. 26. 16:21
MTI
Utolsó frissítés: 2007. február. 26. 16:26
Világ
Játékos filozófia-oktatás indul óvodásoknak
Az óvodákban kezdenek filozófiaoktatást Bajorországban az ottani közszolgálati rádió és televízió internetes portálján közölt hír szerint. A projekt a "Gyerekek filozofálnak" címet viseli és lényege az, hogy játszva tanítsa meg a gondolkodás és a kérdésfelvetés alapjait.
"Nem akarunk klasszikus filozófia történetet tanítani" - mondta el Roswitha Wiesheu, a projekt vezetője, miután befejeződött az első 25 oktató képzése. A projekt célja, hogy már egészen kicsi gyermekkorban, négyéves kortól fogva segítsék a kicsik elvont gondolkodásának kialakítását, mert úgy vélik, hogy a filozófia önmagában is az egyik legjobb iskola az életre. "Végső soron az tudja a mindennapi problémákat eredményesen megoldani, aki gondolatait és félelmeit is képes szavakban is megfogalmazni" - mondta Wiesheu.
A program kezdeményezői bizonyosak abban, hogy az óvodásoknak szánt filozófia nem lesz unalmas és száraz, ezt mutatják a tapasztalatok az egyik müncheni óvodában is, ahol a kicsik számára szórakoztató kitalálni, mi minden létezik a világon. A tapasztalatok szerint a gyerekek egész jól megértették azt is, hogy mit csinál egy filozófus. Véleményük szerint a filozófus az, aki egyszerűen otthon ül és gondolkodik arról, hogy hogyan keletkezett a világ, meg más hasonló dolgokról, illetve az, aki nagyon sokat gondolkozik Görögországról.
A különféle világlátás példái a következő gondolatok: "azért vagyunk a világon, mert a mama mindig olyan jókat főz"; "azért mert Isten megteremtett minket, hogy megpillantsuk a világot"; vagy pedig azért "mert jöttek a molekulák, és az embereket egészen sok molekula állította elő". A gyerekekből csak úgy záporoznak az ötletek, s végül abban egyeztek meg, hogy Istennek önmagát kellett megteremtenie.
A gyerekekkel való filozofálást azonban a felnőtteknek is tanulniuk kell ezért másfél év óta a Regensburgi Egyetemen és a müncheni Filozófiai Főiskolán külön kurzust indítottak azoknak a pedagógusoknak, akik a gyermekeknek tanítanak filozófiát. A programot folyamatosan fejlesztik, és a most végzett 25 oktató egész Bajorországban tanít majd felnőtteket a gyerekekkel való filozofálásra - olvasható a bajor közszolgálati rádió és televízió internetes portálján.
A program kezdeményezői bizonyosak abban, hogy az óvodásoknak szánt filozófia nem lesz unalmas és száraz, ezt mutatják a tapasztalatok az egyik müncheni óvodában is, ahol a kicsik számára szórakoztató kitalálni, mi minden létezik a világon. A tapasztalatok szerint a gyerekek egész jól megértették azt is, hogy mit csinál egy filozófus. Véleményük szerint a filozófus az, aki egyszerűen otthon ül és gondolkodik arról, hogy hogyan keletkezett a világ, meg más hasonló dolgokról, illetve az, aki nagyon sokat gondolkozik Görögországról.
A különféle világlátás példái a következő gondolatok: "azért vagyunk a világon, mert a mama mindig olyan jókat főz"; "azért mert Isten megteremtett minket, hogy megpillantsuk a világot"; vagy pedig azért "mert jöttek a molekulák, és az embereket egészen sok molekula állította elő". A gyerekekből csak úgy záporoznak az ötletek, s végül abban egyeztek meg, hogy Istennek önmagát kellett megteremtenie.
A gyerekekkel való filozofálást azonban a felnőtteknek is tanulniuk kell ezért másfél év óta a Regensburgi Egyetemen és a müncheni Filozófiai Főiskolán külön kurzust indítottak azoknak a pedagógusoknak, akik a gyermekeknek tanítanak filozófiát. A programot folyamatosan fejlesztik, és a most végzett 25 oktató egész Bajorországban tanít majd felnőtteket a gyerekekkel való filozofálásra - olvasható a bajor közszolgálati rádió és televízió internetes portálján.