2006. szeptember. 29. 14:14 MTI Utolsó frissítés: 2006. szeptember. 29. 14:11 Világ

Tévéfüggőség: hedonista és mazsolázgató gyerekek

A három és tizenhárom év közötti gyermekek körében végzett vizsgálat kimutatta, hogy több különböző felhasználói csoport létezik. A legtöbben azok vannak, akiket szüleik alig, vagy egyáltalán nem befolyásolnak a programválasztás során.

A legtöbb gyermek egyedül dönti el, hogy mit néz a tévében - derül ki egy friss német felmérésből. 
 
A relatíve legnagyobb csoportot (34 százalék) azok az úgynevezett lábtartó-gyerekek alkotják, akik főműsoridőben felnőttekkel együtt nézik a tévét, és nem kezelik a távirányítót. Az ebbe a kategóriába tartozó gyerekek a korosztályuknak szóló programokat egyedül nézik, és viszonylag keveset tévéznek.
 
Az IP Deutschland és a Carat Expert médiakutató cég által Kölnben megjelentetett kutatási jelentés szerint a vizsgált gyermekek 29 százaléka a "mazsolázgató" csoportba sorolható. Ők csak meghatározott műsorokat néznek, maguk kezelik a távirányítót, és a csatornák széles köréből választják kedvenc műsoraikat. A "mazsolázgatók" kicsivel kevesebbet néznek tévét az átlagnál, ami 2005-ben napi kilencven perc volt.
 
A vizsgálati alanyok 13 százalékát a "hedonista gyerekek" elnevezésű csoportba sorolták a kutatók. A "hedonisták" igen gyakran ülnek a képernyő előtt, elsősorban rajzfilmeket néznek és a szülőknek szinte semmi befolyásuk nincs a programválasztásukra.
 
A "kis felnőttek" az alapsokaság 11 százalékát teszik ki. Ezek a gyerekek túlnyomórészt főműsoridőben telepednek a képernyő elé, felnőtteknek szóló műsorokat néznek és teljes körű programválasztási szabadságot élveznek.
 
Az IP Deutschland - a német RTL, a Super RTL, a Vox és az N-Tv csatornák reklámidejét értékesítő vállalat - a kutatással azt próbálta felderíteni, hogyan lehetne a gyermekkorú fogyasztói csoportot jobban elérni a reklámokkal.  A vizsgálat során a Gesellschaft für Konsumforschung (GfK) piackutató tavaly novemberben, Nürnbergben végzett kutatásának adatait dolgozták fel. A vizsgálatban 12 csatorna 200 adását vizsgálták, s ehhez az egyes programokat a csatorna nézettsége alapján válogatták be a mintába.
Hirdetés