Miért potyognak le az orosz repülőgépek?
Miután másfél hónapon belül két orosz utasszállító gép is megsemmisült, több repülő pedig komoly balesetet szenvedett, Igor Levityin orosz közlekedési miniszter is elismerte, romlott az oroszországi légi közlekedés biztonsága. Szakértők szerint nem véletlen a balesetek számának növekedése, és rövidtávon nem várható a helyzet jobbra fordulása.
A gépek elöregedése, a nehéz anyagi helyzetben lévő légitársaságok túlzott takarékoskodása, és a pilótaképzés hiányosságai miatt ismét veszélyessé kezd válni a repülés Oroszországban. Július eleje óta két nagy utasszállító is lezuhant, s a közel háromszáz halottat követelő katasztrófák mellett más balesetek is történtek: többek között kigyulladt az orosz hadsereg egyik parancsnokát szállító Tu-134-es gép, két utasszállító pedig motorhiba miatt kényszerült vészleszállásra. A balesetek sűrűbbé válásával közel tíz évig tartó biztonságos időszak ért véget: míg 1997-ig évente 3-4 négy légi súlyos katasztrófa történt Oroszországban az utóbbi években – 2004-et nem számítva, amikor egy nap alatt két gépet robbantottak fel csecsen terroristák – csak elvétve semmisültek meg orosz polgári gépek.
A lezuhant Tu-154 áldozataira emlékezve. © AP |
A takarékoskodás másik formája, hogy a légitársaságok nyomást gyakorolnak a pilótákra annak érdekében, hogy csak a legnagyobb veszély esetén forduljanak vissza, vagy hajtsanak végre kényszerleszállást. A kilencvenes években érvényben lévő törvény szerint a vészleszállásra kényszerülő gépeknek csak a több mint ezer dolláros leszállási illeték negyedét kellett kifizetni, ám a szabályokat öt éve megváltoztatták, így a menetrenden kívüli leszállás komoly többletköltséget okoz. Az Ukrajna fölött szerencsétlenül járt Tu-154-es pilótája ugyan tudta, hogy viharfelhőbe száll, ám annak ellenére sem fordult vissza, hogy több külföldi gép, például egy török utasszállító nem vállalkozott az útra.
Az is ront a helyzeten, hogy az oroszországi belföldi forgalomban változatlanul leginkább a már elavultnak számító Tu-154-es gépek repülnek, s a megroggyant orosz repülőgépipar – évente kevesebb, mint tíz utasszállító épül – képtelen gondoskodni a megfelelő alkatrészellátásáról. Így a meghibásodott alkatrészeket a már üzemen kívül lévő tartalékgépekből kiszedett, kétes állapotú darabokkal pótolják. A légitársaságok ugyan szeretnének korszerűbb nyugati gépeket venni, ám az orosz kormány, amely változatlanul nem tett le a hazai gépipar védelméről, komoly büntetővámmal sújtja a Boeingeket vagy Airbusokat vásárló orosz társaságokat.
Németh András / Moszkva