Mégsem találták meg a lezuhant ciprusi gép hangrögzítőjét
A korábbi jelentésekkel ellentétben mégsem került elő a szerencsétlenül járt ciprusi utasszállító repülőgép hangrögzítő berendezése - közölte kedden a görög polgári repülésellenőrző hatóság elnöke.
A hétfőn Athén közelében lezuhant Boeing-737 pilótáinak beszélgetéséről, a vezetőfülkében történtekről a csak hangrögzítő tudna pontos felvilágosítással szolgálni. Ám amit a mentőosztagok hétfőn a tragédia helyszínén találtak, az sajnos csupán a hangrögzítő szerkezet doboza volt - jelentette ki Akrivosz Colakisz. Egyúttal kétségesnek nevezte, hogy a berendezés még előkerülhet a roncsok közül.
A repülőgép műszaki berendezéseinek adatait folyamatosan rögzítő úgynevezett fekete doboz viszont megvan, vizsgálatára és kiértékelésére Párizsban kerül sor. A fekete doboz, miként a hangrögzítő is, olyan robusztus felépítésű, hogy képes kiállni a lezuhanáskor fellépő szélsőséges igénybevételt is. Egy német repülőmérnök és repülési szakíró szerint meg kellene vizsgálni azt, vajon a hangrögzítő szerkezet belseje kiszakadt-e a dobozából a becsapódáskor, vagy pedig esetleg utólag szerelték ki a védő burkolatból.
A Helios Airways kedden - internetes honlapján - beismerte: korábban egyetlen egyszer akadt probléma a társaság repülőgépein a kabinnyomással - és éppen azon a gépen, amelyik vasárnap lezuhant. A cég sietve hozzátette: a hiba vizsgálatába bevont brit és ciprusi légügyi felügyelet emberei semmi kivetnivalót nem találtak a repülőgép karbantartásában.
A német hatóságok kedden cáfolták egy görög nyelvű újság állítását, amely szerint a Boeing-737 német pilótájának korábban kötelességszegés miatt Németországban felfüggesztették repülési engedélyét, emiatt keresett és talált munkát a ciprusi Helios légitársaságnál.
A Mahi című újság állítására, amelyet a NetHaber című török internetes portál idézett, Cornelia Eichhorn, a német légiforgalmi hatóság szóvivője kijelentette: az 50 éves Hans-Jürgen Merten érvényes pilótajogosítvánnyal rendelkezik.
Merten, akinek életkorát a berlini külügyminisztérium korábban 58 évben jelölte meg, eredetileg az NDK légitársaságának, az Interflugnak volt a pilótája. A német újraegyesülés (1990) után a szovjet gyártmányú gépekhez szokott keletnémet pilótáknak átképzésen kellett részt venniük, hogy megtanulják a nyugati repülőgépek vezetését.
Az Erfurtban megjelenő Thüringer Allgemeine kedden azt írta, hogy Merten idővel a Lufthansa alkalmazásába került, mielőtt charter járatokra szakosodott volna. A frankfurti székhelyű légitársaság szóvivője erre reagálva azt mondta: nincs tudomása arról, hogy a türingiai születésű férfi valaha is náluk dolgozott volna.
Merten valójában a dublini székhelyű Direct Personnel International cég alkalmazottja volt; ez a vállalat azzal foglalkozik, hogy pilótákat bocsát, díjazás ellenében, légitársaságok rendelkezésére. Merten egyes hírek szerint hat hónapja repült a Helios gépein, ám a ciprusi társaság igazgatója, Andreasz Drákosz nem tudta megmondani, mióta dolgozik náluk a német pilóta.