2005. június. 20. 11:33 MTI Utolsó frissítés: 2005. június. 20. 11:35 Világ

Vádháború a Forma-1 berkeiben

Paul Stoddart Minardi-főnök csalódottan - Max Mosley FIA-elnököt is megvádolva -míg Narain Karthikeyan Jordan-versenyző örömmel értékelte az 56. Forma-1-es világbajnokság indianapolisi futamát, a Michelin-csapatok bojkottja miatt hat résztvevősre zsugorodott Egyesült Államok Nagydíját. A vasárnapi, hatalmas botránnyal zárult "verseny" miatt veszélybe került az indianapolisi Forma-1-es futam jövője.

Schumacher befutója
a hat autó versenyén
© AP
"Ismertük a megoldást, de ezt elutasította az az ember, akinek jogában állt volna a módosítás. Ha lett volna lassító, húsz autó indulhatott volna, de Max Mosley azt mondta, nem lesz sikán. Tíz csapatból kilenc beleegyezett, hogy a világbajnoki pontok kiosztása nélkül versenyezzünk, de erre nem került sor. A problémát a Michelin okozta, de a döntés Max Mosley és a csapatok kezében volt. Kilenc csapat beleegyezett, így érdekelne, hogy milyen okból nem engedélyezte az FIA. A Ferrari csak azt mondta, hogy ők ebből ki akarnak maradni, mert ez nem az ő problémájuk, ez a Formula-1 problémája. Ha megépítették volna a sikánt, akkor is ez az eredmény született volna, de a sport nem lett volna a politika áldozata. Ez minden más sportágban az elnök visszavonulásához vezetne, így nem lepne meg, ha nálunk is felszólítanák a lemondásra Max Mosley-t" - szögezte le a Minardi főnöke.

"Nem érdekelnek a szerzett pontok, a legcsekélyebb mértékben sem örülök ennek. Ez egy szomorú nap volt a Forma-1 számára. Semmilyen büszkeséget vagy boldogságot nem érzek a pontszerzésünk miatt"' - mondta a faenzai istálló ausztrál főnöke.

A Minardi legutóbb szintén Indianapolisban szerzett pontot. 2004-ben Baumgartner Zsolté lett a nyolcadik pozíció, amely egy pontot ért. Akkor azonban minden csapat elindult, míg vasárnap csak hat autó körözgetett. A faenzaiak közül a holland Christijan Albers ötödik, míg az osztrák Patrick Friesacher hatodik lett, így a csapat hét pontot gyűjtött.

"Felmérhetetlen károkat okozott a mostani ügy. Nem lennék meglepve, ha Indianapolis mostantól nem kérne a Forma-1-ből. Nem hibáztathatnák őket. Mindenestre szeretnék elnézést kérni a szervezőktől és a szurkolóktól a vasárnapi esetért" - tette hozzá
Stoddart.

A Minardi eredetileg szintén vissza akart lépni, de a csapatfőnök módosította álláspontját, miután a korábban ugyanezt a lépést elfogadó Jordan-Toyota két autója a felvezető kör után nem tért vissza a boxba.

A vasárnapi kínos ügy a faenzaiak mellett a Jordannek is pontokat hozott, s a negyedik helyen célba érkező indiai Narain Karthikeyan nem tagadta, örül annak, hogy történelmi tettet hajtott végre.

"Először lettem pontszerző a Forma-1-ben, így nem érdekel, hogy milyen körülmények között. Én lettem az első indiai versenyző, akinek ez sikerült, természetesen nagyon boldog vagyok" - jegyezte meg Karthikeyan.

Csalódott amerikaiak (Oldaltörés)

"Még sohasem csalódtunk ilyen mértékben. Büszkék vagyunk magunkra, amit csinálunk, s kiváltképpen ara, hogy élen járunk az autósport-rendezvények lebonyolításában. Vasárnap azonban semmit sem ért az erőfeszítésünk" - mondta Joie Chitwood, a szervezőbizottság elnöke.

Az Indianapolis Motor Speedway vezetője hozzátette, nem hoznak elhamarkodott döntést, körültekintően meg kell vizsgálniuk a kérdést. A legendás helyszín 2000-ben tért vissza a Forma-1 világába, s az utóbbi időkben kitüntetett helyet foglalt el a szurkolók naptárában. Vasárnap mintegy 120 ezren látogattak ki a létesítménybe, de a Michelin-abroncsok kapcsán kialakult, s megoldatlan probléma miatt csak 6 autót láthattak körözni a futamon.

A dühös és csalódott szurkolók már az eseménytelen és roppant unalmas körözgetés közben azt követelték a szervezőktől, hogy fizessék vissza a méregdrága jegyek árát, de Tony George pályaigazgató közleményben tudatta, nem ők a felelősök a fiaskóért, hanem úgy véli, s ennek hangot is adott, hogy a Michelin, a Nemzetközi Automobil Szövetség és Bernie Ecclestone jogtulajdonos.

Az ügy hátterében Ralf Schumacher (Toyota) pénteki súlyos balesete áll, ugyanis a francia gumigyár egyelőre nem tudja, mi okozta a bajt. Emiatt a Michelin arra kérte a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA), hogy engedélyezze az új abroncsok Indianapolisba szállítását, mivel balesetveszélyesek a hétvégére eredetileg kijelölt gumik. Ezt elutasították.

A francia gumigyártó másik kérését sem fogadták el. A Michelin vasárnap délutáni közleményében arra kérte az FIA-t, hogy helyezzenek el egy biztonsági sikánt az oválkanyar elé.

„Nem tudunk teljes biztonságot garantálni a csapataink számára. Úgy döntöttünk, hogy a jelenlegi gumijainkkal csak akkor versenyzünk ezen a pályán, ha lényegesen lecsökkentik a sebességet a 12. és 13. kanyar között" – állt a beadványban. Az FIA azonban tartotta magát álláspontjához.

"A Michelinnek lehetősége van arra, hogy utasítsa csapatait a 12-es és 13-as kanyar között a lassításra, vagy büntetést magával vonó módon arra, hogy új gumikat tegyenek fel, amelyeket nem használtak az időmérő edzésen, vagy arra, hogy a futam alatt többször kereket cseréljenek" - írta válaszlevelében Charlie Whiting versenyigazgató.

A Nemzetközi Automobil Szövetség és a Ferrari végül nem engedte a lassító beiktatását a 12-és és a 13-as kanyar közé az indianapolisi pályán, a többi kilenc csapat igenje ellenére. A gumicserére és a sikán kialakítására vonatkozó javaslatainak elutasítása után, s két órával a tervezett rajt előtt a Michelin azt kérte 7 partnercsapatától, hogy biztonsági okok miatt ne vegyen részt az 56. Forma-1-es világbajnokság indianapolisi futamán, az Egyesült Államok Nagydíján.

Negyed órával a rajt előtt még mind a 20 autó elhagyta a boxutcát, hogy megkezdje az előkészületeket. A felvezető kör után a Michelin-csapatok (Renault, McLaren-Mercedes, Toyota, BAR-Honda, Williams-BMW, Sauber-Petronas, Red Bull-Cosworth) begurultak a boxba, s nem vettek részt a viadalon.

A futamon a Ferrari, a Jordan-Toyota és a Minardi-Cosworth indult el, vagyis a Bridgestone-gumikat használó istállók. A közönség egyértelmű kézmozdulatokkal fejezte ki elégedetlenségét, sőt egy vizes palackot is a pályára dobtak, amely Rubens Barrichello gépe alatt pukkant ki. Sokan néhány kör után elhagyták a pályát.

Hirdetés