2004. augusztus. 16. 12:00 Utolsó frissítés: 2004. november. 22. 12:00 Itthon

Vendégségben a Ferrarinál

Ha rajongók között szóba kerül, hogy kilátogassanak a Forma 1-es Magyar Nagydíjra, felmerül annak gondolata is, hogyan lehetne bejutni a szakmán belül paddocknak nevezett, átlagnézők elől szigorúan elzárt területre. A Scuderia Ferrari kiemelt szponzora, a Vodafone telekommunikációs óriáscég lehetővé tette számunkra, hogy a Paddock Club-ból kísérjük figyelemmel a 19. Magyar Nagydíj kvalifikációs tréningjének eseményeit.

Látogatásunk napjának reggelén az időjárás korántsem volt kedvező, ám ez nem szegte kedvét az F1 világát közelebbről felfedezni szándékozó vendégseregnek. Érkezésünket követően azonnal szembetaláltuk magunkat a paddock éber őreivel. Az ’Ecclestone-katonák’ egy kedves, ugyanakkor végtelenül határozott ’Good morning, Ladies and Gentlemen!’ – nel fogadtak bennünket, majd folytathattuk útunkat célunk felé.



A rajtfelállásról döntő edzés napján már a kora reggeli órákban is nyűzsgő hangyabolyra emlékeztetett a csapatok guruló otthonai és a különleges vendégek számára elkerített terület. Az első szabadedzésre készülődő istállók szakemberei az eget kémlelték, hiszen a felhős ég láttán úgy gondolták, hogy a meteorológusok előrejelzései megállják a helyüket és megérkezik a napokkal azelőtt beharangozott eső a mogyoródi dombok közé.



Mire az első szabad tréning kezdetét vette, elfoglaltuk helyünket a Hungaroring épületében, a Vodafone számára kijelölt vendéglátó helyiségben. A körítés ötcsillagos volt, a welcome drink elfogyasztása közben azonban a meghívottak már csak ordítozva tudtak egymással társalogni, ugyanis időközben az F1 háromliteres, V10-es erőforrásainak zaja törte meg a viszonylagos csendet, vagyis Schumacher, Barrichello és versenytársaik megkezdték a felkészülést a délutáni helyosztóra.



A délelőtti első bemelegítésen a hatszoros világelső német révén Ferrari-siker született, az időmérő előtti utolsó szabadedzésen azonban már a BAR-Honda britje, Jenson Button örülhetett, aki a második helyre szorította a hetedik bajnoki titulusáért küzdő Schumachert. A kétszer 45 percnyi száguldozás után a nap egyik fénypontja következett, ugyanis megtekinthettük a maranelloi Scuderia kamionjait, garázsát és versenygépeit.



Belépve az istállók világot bejáró ’falujába’, azonnal megcsapja az embert az a mágikus légkör, ami Melbourne-től Montrealig, Imolától Monzáig körüllengi ezt a bizonyos területet. Bármerre jár a nagyvilágban a száguldó cirkusz, a berendezkedés mindenütt pontosan ugyanolyan. A kamionok és a motorhome-ok ugyanúgy parkolnak Barcelonában, mint a Nürburgringen vagy másutt, így nem fordulhat elő olyan, hogy Jean Todt csapatfőnök nagy siettségében eltájolja magát.



A skarlátvörösök minden európai futamra három guruló otthont visznek magukkal. Az első motorhome földszintjén található a csapat étkezdéje, valamint a logisztikai team irodája, míg a felső szinten a gárda vezetőségének irodái helyezkednek el. Itt találhatóak a versenyzők minden igényt kielégítő pihenőszobái is. Michael Schumacher és Rubens Barrichello itt zárhatják magukra az ajtót az edzések között, vagy épp akkor, amikor már nagyon elegük van a kamionok között cikkázó, folyton folyvást rájuk vadászó tévésekből, zsurnalisztákból.



A második motorhome a média képviselőinek vendéglátására szolgál. Itt operál a maranelloiak Luca Colajanni által vezetett sajtórészlege is, míg a harmadik a VIP vendégek minden képzeletet felülmúló kényeztetésére van fenntartva. Az európai megmérettetéseken négy műszaki kamion áll a sikergyáros alakulat rendelkezésére. Ezen masinák közvetlenül a boxok hátsó kijáratánál parkolnak, jelentősen megkönnyítve ezzel a szerelők és a mérnökök dolgát, akik szűk sikátorokon át közlekednek a box és a kamionok között.



Az első műszaki monstrumban székel Ross Brawn technikai igazgató és csapata. A versenyzők, a versenymérnökök, a technikai vezér és a stratégák viszonylag tágas szobácskákban beszélhetik meg az edzéseken, illetve az időmérőkön történteket, tapasztalataikat. Az utóbbi évek Ferrari-dominanciájában komoly szerepet játszott a stratégia, melyet futamról futamra ezekben a helyiségekben dolgoznak ki.



A második kamionban a gárda elektronikai szakemberei munkálkodnak, s itt található az üzemanyagszállító partner, a Shell utazó laboratóriuma is. Ez a kamion folyamatos műholdas kapcsolatban áll a csapat Maranelloban található központjával, így az éppen aktuális futamon vitézkedő alakulat mérnökei könnyen és gyorsan cserélhetnek adatokat a főhadiszálláson maradt szakemberekkel. A másik két kamionnal szállítják az F2004 kódjelű versenygépeket, a hétvégére ezeket azonban szintén munkaterületté alakítják át.



A garázst röviden két szóval jellemezhetnénk: esztétikus és praktikus. Ottjártunkkor lázas munka folyt, a tetőtől talpig skarlátvörösbe öltözött szerelőcsapat igyekezett minden pillanatot kihasználni, hogy minél alaposabban felkészítsék Schumacher és Barrichello autóit a délutáni kvalifikációra. A garázs hátsó része soha nem köszön vissza a tévék képernyőiről, pedig kiemelkedően fontos az a munka, ami itt zajlik, hiszen ezen a helyen található a pályán repesztő autót a mérnökökkel összekötő telemetrikus rendszer. Van a garázsnak egy másik soha nem látott része is, ahol a váltókon, a motorokon és az egyéb komponenseken ügyködhetnek a gárda szerelői.



A Ferrari szemmel láthatóan olajozott gépezetként működik a versenyhétvégéken. A csapat minden egyes futamra 80 fős személyzetet utaztat, beleértve ebbe a mérnököket, a szerelőket és a vendégek, valamint a csapattagok ellátásán munkálkodó részleget is. Az olasz márka háza táján minden tökéletesen meg van szervezve, egészen a legapróbb részéletekig, ugyanis hiszik és vallják: csak így működhetnek maximális hatékonysággal.



A garázs meglátogatása után ebéd, majd az előkvalifikáció következetett. Ezen a tréningen is a Ferrari versenyzői domináltak, Rubens Barrichello-Michael Schumacher sorrendben. A vasárnapi futam rajtfelállásáról döntő edzés kezdete előtt Mike Copson, a Shell Formula 1-es projektjének technikai menedzsere rövid látogatást tett a Vodafone Ferrari Paddock Club-ban. A szakember a jelenlevőknek elmondta, elégedettek az előkvalifikációs eredményekkel és bíznak benne, hogy az eső ezen a délutánon elkerüli a Hungaroringet.



A Scuderia és a versenytársaik imái meghallgatásra találtak, így a kvalifikációra száraz időjárási körülmények között kerülhetett sor. Schumacher és Barrichello egyaránt tökéletes mért kört autóztak, kettejük közül azonban a német volt a gyorsabb, aki pályafutása 62. pole pozícióját gyűjtötte be ezen a délutánon. Csapattársának a második rajthellyel kellett beérnie, de hogy a brazil mennyire nem volt csalódott emiatt, arról néhány perc múlva magunk is meggyőződhettünk, a hivatalos sajtótájékoztató után ugyanis Barrichello volt a Vodafone Ferrari Paddock Club vendége.



A mindig mosolygós és jókedvű Rubinho nem okozott csalódást a meghívott vendégeknek. A hozzá intézett kérdésekre adott válaszokból megtudhattuk, abszolút elégedett a Ferrari egész éves teljesítményével, sőt, elmondta azt is, hogy magánemberként igyekszik élni a modern technika nyújtotta előnyökkel. Barrichello elárulta: feleségével és kisfiával, Eduardoval gyakran vált MMS-üzeneteket, amikor családjától távol, a világ különböző aszfaltcsíkjain a versenyzéssel van elfoglalva.



A skarlátvörösök a másnapi futamon bebizonyították, hogy a hétvégi és egész évi dominanciájuk nem a véletlen műve. Versenyzőik kettős győzelmet arattak a Hungaroringen, így a ponttáblázaton behozhatatlan előnyre tettek szert a Renault istállóval szemben. Az Enzo Ferrari által 1929-ben alapított gárda sorozatban hatodszor, fennállása során 14. alkalommal hódította el a konstruktőrök világbajnoki titulusát.



A ’gazdagok és szépek’ találkozóhelyeként elhíresült csillogó-villogó Paddock Club-ban ezen a hétvégén is hatalmas volt a nyüzsgés. A csapatok ezúttal is igyekeztek összecsődíteni az üzleti élet számos jeles képviselőjét, akik ötcsillagos kiszolgálás mellett tárgyalhattak dollármillióik befeketetéséről. A jövőbeli nagy üzletek alapjául szolgáló megbeszélések között stílusos volt a szórakozás is, amiről a világ jelenlegi 20 legjobb volánművésze gondoskodott.
Hirdetés
Gazdaság Németh András 2025. május. 01. 15:43

Új szakasz kezdődhet az amerikai-ukrán kapcsolatokban az ásványkincsekről szóló alkuval

Felújul az Ukrajnának nyújtott amerikai katonai támogatás azt követően, hogy Washington és Kijev képviselői aláírták az Ukrajna területén található ásványi kincsek közös kitermeléséről szóló keretmegállapodást. Anyagi értelemben az USA jár jobban, de Kijev megkaphatja az orosz agresszor elleni harc folytatásához szükséges amerikai fegyvereket és egyéb támogatásokat.