Bezárják a halálos alagutat
Több hónapra lezárják a Franciaország és Olaszország közötti Fréjus-alagutat a két halálos áldozatot követelő tűzeset után. A közúti baleset következtében szombat este hat óra körül keletkezett tűznek két szlovén halálos áldozata van.
Olasz tűzoltó a Fréjus-alagútnál © AP |
A legfrissebb hírügynökségi értesülés szerint a közúti baleset következtében szombat este hat óra körül keletkezett tűznek két szlovén halálos áldozata van. Korábbi hírek egy szlovák és egy szlovén fiatal haláláról szóltak.
Öt személyt az olaszországi Torino egyik kórházába szállítottak, állapotuk azonban nem ad okot aggodalomra - közölték olasz kórházi források. Hat tűzoltó szenvedett komolyabb füstmérgezést, ám közülük csak egyet kellett beszállítani a franciaországi Saint-Jean-de Maurienne kórházába - tette hozzá egy francia tisztségviselő. A tüzet szombaton késő este eloltották.
Dalibor Viksanovics (balra) vezette az abroncsokat szállító teherautót © AP |
Az utóbbi öt évben három súlyos tűzeset történt a Fréjus-alagútban, de egyiknek sem volt áldozata. A két ország igyekezett szigorú biztonsági rendszabályokat elfogadni.
A svájci Gotthard-alagútban 2001-ben történt tűzkatasztrófa során két teherautó rohant egymásba, és 14 ember életét veszítette: a két kamionvezető az ütközés következtében halt meg, a többiek pedig füstmérgezésben. Annak idején rendkívül lassan, nehéz körülmények között folyt az áldozatok utáni kutatás a helyenként 1200 Celsius-fokos forróságban.
Olasz alagút - fokozott veszély © sxc.hu |
A szintén Franciaországot Olaszországgal összekötő Mont-Blanc-alagútban 1999. március 24-én történt az a súlyos tűzeset, amely 39 halálos áldozatot követelt. Ennek nyomán Európa-szerte igyekeztek megszigorítani az alagutakra vonatkozó biztonsági előírásokat. A Mont-Blanc-alagútbeli baleset ügyében a bírósági ítélet július 27-én várható.
A Mont-Blanc balesetét egy autóablakon hanyagul kihajított cigarettavég okozta - állapították meg a katasztrófa okainak kiderítésére felkért szakértők az ezeroldalas jelentésükben. Eszerint az izzó csikk berepült egy margarint és lisztet szállító belga kamion motorterébe. A lángra kapott jármű a 12 kilométeres alagút közepéig jutott, ott a pánikba esett sofőr magára hagyta az égő teherautót, és az olasz oldal felé futva elmenekült.
A balesetből azért lett tömegtragédia, mert az alagútban több közlekedési lámpa csak hosszú percek múlva váltott pirosra, s így még 24 teherautó és 9 személygépkocsi haladt a végzet felé. Ráadásul az olasz alagútkezelők - a füstgázok csökkentésére, rutinszerűen - a szellőztető rendszeren át friss levegőt engedtek az alagútba, ezzel pillanatok alatt felszítva a tüzet. Sorra robbantak fel a járművek, az 1300 fokos hőségben még az aszfalt is megolvadt, a tüzes katlanban 39-en vesztették életüket (HVG, 2001. május 5.)