Megkomponált volt a Trianon-botrány a Ziua román lap szerint
„Vihar egy pohár vízben" - így minősítette pénteki számában a Koltay Gábor Trianon-filmje körül kialakult romániai vitát a Ziua című román napilap, amelynek kommentátora érdekes egybeesésnek tartja, hogy a "Trianon-botrány" éppen az új kormány beiktatása utáni napokban kezdődött.
Miruna Munteanu, a lap publicistája a független napilap hasábjain kifejtette: "Számomra revelációként hatott a film, ugyanis meggyőzött arról: alapjában véve sokkal több a hasonlóság a románok és a magyarok között, mint hittem volna". A publicista meglepetéssel vette tudomásul, hogy a magyarok is ugyanabban a "kis ország" komplexusban szenvednek, mint a románok.
Az újságíró szerint a film által gerjesztett, zaklatott romániai vita csak "vihar egy pohár vízben". Sokkal érdekesebb egybeesésnek tartja viszont, hogy a "Trianon-botrány" néhány nappal az után robbant ki, hogy Calin Popescu Tariceanu új kormánya hivatalba lépett, és már nyilvánvalóvá vált, hogy a korábbi kormányzó Szociáldemokrata Párt (PDS) véglegesen elveszítette a politikai játszmát. A publicista értésre adja, hogy szerinte a kormány ellendrukkereinek állt érdekükben egy kis etnikumközi zűrzavart kelteni, hogy "befűtsenek" az új vezetésnek.
A román sajtó egyébként már hetekkel ezelőtt megpendítette azt a lehetőséget, hogy a magyar Trianon-film akkor még csak tervezett bukaresti televíziós vetítésével kapcsolatos botránynak Radu Timofte, a hírszerzés (SRI) igazgatója az igazi értelmi szerzője.
A romániai magyarság szempontjából kommentálta az ügyet a Krónika. Az erdélyi napilap pénteki vezércikkében megállapítja: a Trianon-film esete tipikus példája annak a visszájára fordított közmondásnak, amely szerint az is arannyá válhat, ami nem fénylik. A szerző szerint a Koltay-alkotás a XX. századi magyar történelem szenvedéstörténeti olvasatát nyújtja.
"A bilit azonban ideje volt kiborítani" - olvasható a vezércikkben, amelynek írója szerint csak így bizonyosodhat be, hogy az előítéletek és indulatok mindkét részről adottak, hogy számot kell vetni velük, valamint hogy a globalizáció és az európaiság univerzalizáló diskurzusa nem képes maradéktalanul feloldani a történelmi görcsöket.
Ezért lehetett sokkhatása ennek az amúgy meghatározhatatlan, "minek nevezzelek" műfajú filmnek - áll a cikkben, amely szerint a palackból kiengedett szellem átmenetileg borzolhatja ugyan a kedélyeket, de hozzásegíthet a kérdéskör árnyaltabb, illúziótlan megközelítéséhez. "Szükség volt rá – és közvetve a botrányra –, mert a mélyvízbe dobta a román nézők tömegeit" - véli a Krónika munkatársa.