A szeptember 11-i terrortámadás megakadályozható lett volna
Az amerikai polgári légi közlekedést felügyelő szövetségi hatóság (FAA) a 2001. szeptember 11-i terrortámadás előtt számos figyelmeztetést kapott az utasszállító gépeket fenyegető veszélyekről, de mégsem rendelte el a megfelelő óvintézkedéseket - írja a The New York Times csütörtöki számában.
A lap a terrortámadásokat kivizsgáló úgynevezett 9/11 bizottság jelentésének eddig nem nyilvános részleteire hivatkozik. A jelentést tavaly júliusban könyv alakban közzétették, egy részét azonban a kormány mostanáig nemzetbiztonsági megfontolásokból visszatartotta.
Az FAA 2001 áprilisától szeptember 10-ig 52 figyelmeztetést kapott saját biztonsági részlegétől, amelyekben szerepelt az al-Kaida terrorhálózatnak vagy vezetőjének, Oszama bin Ladennek a neve, és közülük öt kifejezetten gépeltérítés, kettő pedig öngyilkos merénylet veszélyére hívta fel a figyelmet.
A hivatal azonban a független bizottság megjegyzése szerint inkább a járatok késésének és a repülőterek zsúfoltságának a felszámolásával törődött, mintsem a biztonsággal. A gépeltérítést alapvetően külföldön fenyegető veszélynek tekintette.
Az FAA mindazonáltal számolt annak eshetőségével is, hogy terroristák repülőgépet térítenek el, s hogy azt fegyverként használhatják. A légitársaságoknak és repülőtereknek 2001-ben készült CD-ROM demonstráció megemlíti az öngyilkos légi kalóz akció lehetőségét, de hozzáfűzi: "szerencsére semmi jele annak, hogy bármilyen csoport is ebben az irányban gondolkodna".
Az FAA szóvivője azzal utasította vissza a jelentésben fogalt szemrehányást, hogy a figyelmeztetések túl általánosak voltak ahhoz, hogy konkrét intézkedéseket rendelhessenek el. A biztonság javítását már a terrortámadások előtt megkezdték, például növelték a légikikötőkben a robbanóanyagot kimutató egységek számát.
Az utasok repülőtéri biztonsági szűrését 2001. szeptember 11-e előtt a légitársaságok végezték az FAA felügyelete alatt. A terrortámadások után az utasok és a poggyász szűrését az állam vette át. A hatóságok azóta számos, sok százmillió dollárba kerülő intézkedést hoztak a biztonság fokozására, így megerősítették a mintegy 6000 utasszállítón a pilótafülkék ajtaját, listákat állítottak össze terrorizmussal gyanítható személyek neveiből, és növelték az utasok között elvegyülő civil ruhás biztonságiak számát, akiktől korábban a légitársaságok sajnálták az ingyen ülőhelyet.