Kína autópályát építene a tengeren át Tajvanra
Kína 2 ezer milliárd jüanos (45 ezer milliárd forint) hosszú távú autópálya építési tervet jelentett be, valamint 12 milliárd dolláros vasútfejlesztést tervez több ezer mérföldnyi vasúti sín lefektetésével.
A "tengeri sztráda" az elkövetkező 20-30 évben megépíteni tervezett mintegy 85 ezer kilométernyi autópálya-hálózat leglátványosabb része lenne, a világ műszaki csodáinak egyike - bár Csang Csun-hszien (Zhang Chunxian) közlekedési miniszter bejelentésében utalt arra, hogy a távolság egy részét mindenképpen komphajókon tennék meg a szigetre igyekvők -, ha majd Tajvan feloldja a Pekinggel szemben több évtizede életbe léptetett hajózási tilalmat.
"A 85 ezer kilométeres sztrádarendszer egy különleges folyosót is magában foglal majd, amely Tajpejt - Tajvan székhelyét - összeköti majd a szárazfölddel" - közölte a miniszter. Amikor megkérdezték, hogyan lehetséges ez, azt felelte, hogy "a kapcsolat megvalósulhat egy alagút révén vagy valahogy másként". Bármiféle híd vagy alagút hatalmas politikai eltökéltséget és technológiai képzelőerőt követel meg. Ki kellene állnia a térségben gyakori erős földrengéseket és gyakori tájfunokat is.
Az útépítés mellett a kínai vasútügyi minisztérium 58 új beruházást tervez és 48 már meglévő vonalat szeretne idén korszerűsíteni. Ezen beruházások együttes értéke meghaladja a 12 milliárd dollárt.
A kínai hírügynökség jelentése szerint a beruházási érték csaknem a kétszerese annak, amit Kína tavaly költött vasútfejlesztésre. A tervezet beruházások keretében 450 mérföldnyi új egyes és 330 mérföldnyi kettős vonal építését szeretnének befejezni és 550 mérföldnyi pályát villamosítanának. Emellett hozzákezdenének 500 mérföld új és 250 mérföld kettős vasúti pálya építésének. Elsősorban hazai cégekkel tervezik megvalósítani a beruházásokat, de az úgynevezett gyorsvasúti pályák létrehozásánál francia, japán és német vállalkozások is számítanak a részvételi lehetőségre.