Országimázs Amerikában
A szeptember 11-i terrortámadás hatására az Egyesült Államok aggasztó felismeréssel találta szemben magát: egy szál világhatalomként nemcsak az iszlám országaiban, de az egész világon imázsproblémákkal - azaz a közutálat, avagy a negatív előítéletek különböző formáival - küszködik. A helyi Országimázs Központ agytrösztje nemrégiben rukkolt elő megoldási javaslataival.
A New York-i székhelyű Külkapcsolatok Tanácsa (Council of Foreign Relatons, CFR) a tavalyi Amerika-ellenes merényletek után pr-szakemberekből, véleményformálókból, művészekből, iszlám tudósokból álló bizottságot hozott létre annak megállapítására, mi a baj az amerikai kommunikációval, az országimázs alakításával. A szeptember 11-i támadás kiváltó okaira választ kereső cselekvési terv részeként létrejött bizottság két fő problémát talált: eszerint az imázsalakításról egyrészt sokat beszélnek ugyan, ám vajmi kevés valósul meg belőle; másrészt - ahogy a szervezet honlapján is olvasható - Amerikának "jobban kellene hallgatnia a világra".
URLguru |
Ahhoz, hogy a jövőben Amerika minél jobb színben tündököljön, a tudós testület szerint átgondolt, egységes stratégia kell, mégpedig Bush elnök támogatásával. A hatékony kommunikációhoz szükséges ezen kívül a külügyminisztérium átszervezése, valamint a nagykövetek kommunikációs tréningje. Végül, de nem utolsósorban pénz is kell - ismerték fel a bizottság tagjai. 2001-ben az Egyesült Államok 1,1 milliárd dollárt (közel 270 milliárd forintot) költött politikájának külföldi kommunikálására: e csillagászati összeg a külügyi költségvetés négy százaléka. Csakhogy ennyi korántsem elegendő - szögezi le a jelentés -, jóval több kellene.
Ha mindez még mindig nem lenne kellően hatásos, a bizottság utolsó tromfként azoknak a "kiegyensúlyozott" sajtóorgánumoknak a támogatását ajánlja - főleg a Közel-Keleten -, melyeket fiatalok néznek és hallgatnak. Erre ugyan akadt már példa korábban is, ám nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Talán majd most.