Schröder és a szocdemek felemelkedése Németországban
Még a magyarországi finisnél is szorosabb választási befutóra van esély Németországban, miután a kormányzó szociáldemokraták ledolgozták korábbi, 9 százalékos hátrányukat a konzervatívokkal szemben. Az ellenzéki drukkerek egy része szerint e változás csupán az elfogult közvélemény-kutató cégek műve, mások szerint a jelenlegi kormányfő, Gerhard Schröder és a mögötte álló professzionális kampánycsapat kemény munkájának gyümölcse.
A választások közeledtével - hasonlóan a magyar kampányfinishez - egyre gyakrabban esik szó Németországban a közvélemény-kutató intézetekről. A legtöbb politikus - mintha csak másolná Kovács László szocialista pártelnök áprilisi nyilatkozatait - azt igyekszik elhitetni a tömegekkel, hogy őt nem az előrejelzések, hanem a választás estéjén közzétett eredmény érdekli csupán. Ez azonban csak a felszín: a pártok háttércsapataiban és a sajtóban egyre többen gondolják úgy, hogy egyes intézetek adatait jelentősen befolyásolják az adott társaságok pártszimpátiái.
A nagyhírű Allensbach intézetet például a konzervatív pártok (CDU/CSU) vonzáskörébe sorolják, hiszen előző és mostani vezetője is bevallottan uniópárti. Ennek tükrében - ha elfogadható nem is - érthető lehet, hogy az intézet júniusban 12 százalékos keresztény-liberális előnyt hozott ki akkor, amikor a másik négy intézet (Forsa, dimap, Emnid, Wahlen Mannheim) 6-9 százalékra becsülte a jelenlegi ellenzék előnyét. Tetézte mindezt az igazgató Renate Köchernek az az állítása, hogy Edmund Stoiber, az uniópártok kancellárjelöltje feljövőben van, és népszerűsége már 4-5 százalékpontra megközelítette Schröderét. Mondta ezt Köcher akkor, amikor az összes többi intézet adatai szerint 12-15 százalék volt a különbség a kancellár és kihívója között. Inkább a szociáldemokratákhoz (SPD) húz viszont a Forsa intézet, amelynek júliusi kimutatásában mindössze 3 százalékkal van lemaradva az SPD az uniópártok mögött, míg a liberális FDP és a Zöldek várható szavazati aránya közötti eltérés alig egy százalékot tesz ki.
Más elemzők szerint Schröderék látványos felemelkedésében nem annyira a közvélemény-kutatók elfogultsága, inkább a jelenlegi kormányfő személyes varázsa és választási csapatának professzionalizmusa játszik közre. Az SPD esélyeit növelheti, hogy az igazi választási kampány még csak most indul. A szociáldemokraták nem bíznak semmit a véletlenre, ezért az idén is mozgósítottak egy közéleti személyiségekből álló promóciós gárdát. A napokban útjára indított, "Wir für Schröder" jelszó alatt futó szociáldemokrata kampány nyitányán csaknem kétszáz ismert közéleti, gazdasági és kulturális személyiség kötelezte el magát a jelenlegi kancellár mellett. Az elmúlt hetekben több lapban egész oldalas hirdetés formájában tett hitet a kormány mellett Günter Grass író, Iris Berben filmszínésznő, Jürgen Klinsmann labdarúgó, Senta Berger filmszínésznő és további húsz prominens személy. A szociáldemokraták nem feledkeznek meg a fiatal nemzedékről sem: több popénekes és -együttes kampányol majd augusztustól az SPD mellett, köztük Sasha, Smudo (a Fantastische Vier együttes énekese), Ron Williams műsorvezető és Claudia Weiske filmszínésznő.