Vélemény Rostoványi Zsolt 2015. november. 19. 13:16

Rostoványi Zsolt: Az iszlám és a terror

Ölni a Biblia nevében is lehet, viszont a Koránért sem kötelező.

"Az utóbbi évtizedekben gyakran került sor olyan erőszakos cselekményekre – gyilkosságokra, robbantásokra, öngyilkos merényletekre, terrorakciókra –, amelyeket iszlamista/dzsihádista szervezetek tagjai hajtottak végre, sokszor kifejezetten az iszlám nevében, az iszlámra hivatkozva. Emiatt a közvélemény – sőt szakértők – egy része körében is teret nyert az a nézet, hogy az erőszak az iszlámból következik. Ezt az álláspontot a Koránból vett idézetekkel is alátámasztják, mondjuk ezzel: „öljétek meg a pogányokat, ahol csak föllelitek őket” (9:5).

(...)

A Koránban retorzióként halálbüntetésre felszólító versek megfelelőit a Bibliában is megtalálhatjuk. Csak két idézet: „És aki szidalmazza az Úrnak nevét, halállal lakoljon, kövezze azt agyon az egész gyülekezet” (Mózes harmadik könyve – A léviták egyházi szolgálatáról, 24. fejezet 16), illetve „Ha valaki agyon üt valamely embert, halállal lakoljon” (u.o. 17) – és ez a sor folytatható. Ám aligha vélekedik úgy a keresztények többsége, hogy ezeket napjainkban szó szerint kell érteni és alkalmazni.

(...)

Az iszlámról szóló diskurzust jó ideje az iszlamizmus, illetve a radikális dzsihádizmus tematizálja. Ez azonban a muszlimok elsöprő többségétől idegen, egyáltalán nem értenek egyet vele. Az iszlám rendkívül sokszínű, az indonéziai iszlámnak vajmi csekély köze van a szaúd-arábiaihoz."

A szerző iszlámkutató, a Budapesti Corvinus Egyetem rektora.

A cikk teljes terjedelmében a nyomtatott HVG-ben olvasható.

Hirdetés
hvg360 Dobszay János 2025. április. 17. 19:30

Új biciklis forradalom Magyarországon: az e-bringák megnyitották az utat az idősebbek előtt

Sorra dőltek meg az elmúlt években a biciklis rekordok Magyarországon: egyre többen és egyre többet kerekeznek, legyen szó munkába járásról vagy szabadidős programról. Az elektromos bringák terjedésével már az életkor sem (akkora) akadály, ami a kerékpárhasználók korösszetételén is meglátszik. Budapesten egyszerre van „autósüldözés” és elégtelen infrastruktúra, közben az a cél, hogy a következő öt évben robbanásszerűen növekedjen a biciklivel járók aránya.