Sztrájkkal fenyegetnek az adószedők - fellélegezhet a lakosság?
Az adóhatóság tizenötezer dolgozója összesen 17,7 milliárd forint jutalmat kapott volna ebben az évben. Szakszervezetük elnöke jelezte, ha nem kapják meg ezt a pénzt, akár sztrájk is lehet. Nem valószínű, hogy a fiskális présben nyögő közteherviselők zokogásban törtek ki az APEH-sztrájk lehetőségének hallatán. Az sem valószínű, hogy az APEH-sztrájk akár csak minimális társadalmi szolidaritásra is számíthatna.
A magas bér- és profitterheket nyögő, a sokadik „adóátrendezést” végigszenvedő lakosság növekvő ingerültséggel figyeli a túlfejlett bürokrácia kiváltságőrző lépéseit. S jól emlékszik: a kádárizmusban az áremelést eufemisztikusan mindig árrendezésnek nevezték.
Aligha véletlen, hogy harcos APEH-szakszervezetekről mindeddig nemigen hallottunk. Mivel adóhatóságunk nem egy a sok közhatalmi szakintézmény között. Hanem a büdzsé szivattyúmotorja. Mely a beszedendő pénzt eljuttatja a költségvetés ütőérhálózatába. Tehát amennyiben ők nincsenek, akkor állam sincs. Így aztán stratégiai kulcsszervként a tisztviselőit próbálták jól tartani. Kevéssé voltak jellemzőek rájuk a közfinanszírozású ellátórendszerek, óriáscégek esetén mindennapos bérharcok. Házon belül rendezték a megélhetési feszültségeket.
© Végel Dániel |
Természetesen senkitől sem várható el, hogy önként és dalolva fogadja javadalmazásának kurtítgatását. Ugyanakkor a csúcshivatalok, főhatóságok dolgozóinak jóval nagyobb érdekvédelmi mozgástere, zsarolási potenciálja van, mint egy mezei közalkalmazottnak, a piacon élő „pórnépről” nem is beszélve.
Konkrétan: az APEH-el összefüggésben valamennyi kormány alatt felmerült a részrehajlás gyanúja. Hogy politikai megrendelésre is razziázik, büntet és vizsgál. S ha ezek jogilag nem is bizonyosodtak be, valami azért kétségtelen. Mégpedig, hogy adószedőinknek lojalitást kell tanúsítaniuk az ügyeletes végrehajtó hatalom iránt. Továbbá komoly adótitkok birtokában vannak. Benne van a pakliban, hogy „gazdáik” korábban emiatt sem akarták előjogaikat bolygatni. Kérdés ugyanakkor, vajon joggal-e? Mármint hogy jogos-e az adózással kapcsolatos bármiféle titkolózás? Ha szabadon megtudhatom, milyen ingatlan és cég kinek van birtokában (nyilvános és közhiteles adatbázisokból), ugyan mi végre bizalmas információ a jövedelem?
Ugyanilyen misztikus köd borítja az APEH-nál hatályos úgynevezett érdekeltségi rendszert. Melynek jegyében a terven felül produkáló dolgozók jutalmat kapnak. Ha jól értjük, itt arról volna szó: az „adóbeszedési előirányzatot” túlhaladó összeg után a dolgozó „sikerdíjat” kap. Csakhogy nem rejt-e ez magában illegitim rizikókat? Nem olyan-e ez, mintha a rendőr fejpénz-jutalmat kapna az előállított, letartóztatott, megbírságolt állampolgárok után? Vagy ha a tanár annál több fizetést kap, minél kevesebb rossz jegyet ad? Egy ilyen szisztéma arra is ösztönözheti őket, hogy mondvacsinált, hajánál fogva előrángatott ürügyekkel tettest, szabálysértőt prezentáljanak, a csapnivaló, bukásérett nebulókat is átrugdossák felsőbb osztályba. Mi a biztosíték rá, hogy az APEH-nál ez a – felülvizsgálni szándékozott – rend nem ösztönöz felesleges, igazságtalan túlbuzgóságra?
Papp László Tamás