Putyin-doktrína – korlátozott szuverenitás újratöltve
Oroszország a világ tudtára adta: nem kívánja tartósan megszállni Grúziát, de légiereje bevetésével és csapatai előrenyomulásával nyomatékot akart adni szándékának, nem tűri, hogy Grúzia visszafoglalja a szeparatista Dél Osszétiát és Abháziát. Tény, hogy a grúz többséggel szembeszegülő abházok és oszétek autonómia törekvéseinek Tbiliszi konzekvensen útját állta. Függetlenül attól, hogy a szakadároknak igazuk van-e vagy sem, jelenleg csupán eszközök az orosz birodalmi politika kezében.
Orosz tankok Gori elővárosában. Jönnek vagy mennek? © AP |
Oroszország ismét szuperhatalmi babérokra tör. Putyin az utóbbi években nekiállt renitens, nyugatbarát szomszédjai (Ukrajna, Grúzia, Baltikum) leckéztetésének. Odahaza gyakorlatilag létrehozott egy kvázi-egypártrendszert. A nyersanyag-és energiaexportra (és a fejlődő világ militarizálására) alapozott bevételeknek köszönhetően rövidtávon stabilizálhatja helyzetét. A hadiszállítmányozás ugyanis jövedelmező dolog.
Grúzia leckéztetésével Putyin lényegében a Brezsnyev-doktrínát húzta elő a naftalinból. Az 1968-as csehszlovákiai intervenció után leszögezett külpolitikai alapelv lényege: ha a vasfüggönyön innen bármely csatlósállam rendszerváltást (vagyis a tömbből való kiugrást) fontolgatja, azt Moszkva fegyveres úton gátolja meg. Putyin ennek logikája mentén tudatja: a nyugati befolyás csak az egykori Szovjetunió határáig terjedhet. S a nyugati kultúrkör aligha tehet hatásos ellenlépést. Az iszlám fundamentalizmussal csatázó euroatlanti közösségnek nemigen hiányzik egy másik harcmező.
Ahogy a NATO számára vállalhatatlannak bizonyult, hogy atomháborút kockáztatva segítse az ’56-os forradalmat, úgy (szemben Koszovóval) Grúzia sem juthatott direkt katonai segítséghez. Viszont a diplomáciai, gazdasági és politikai szankciók inkább csak középtávon éreztethetik hatásukat. Mindez lehangoló. Szintúgy az is, hogy azon úgynevezett békeharcosok, akik a délszláv bombázások vagy az USA kabuli és bagdadi hadműveletei apropóján rekedtre ordították magukat, az „imperialista agresszió” elleni tiltakozásul, most valahogy nem (vagy csak akkori létszámuk töredékében) demonstrálnak az orosz nagykövetségek kerítésénél.
Persze lehetnek az orosz csapatok akármilyen brutálisak, a máskor azonnal felvonuló pacifisták bármily közönyösek, mi ne legyünk annyira naivak, hogy itt pusztán egy kisnemzet jogainak tiprásáról vagy oltalmáról lenne szó. Van sok egyéb tényező is. Geopolitika, energiabiztonság, hadászati szempontok. A Kaukázuson át fut számos gáz-és olajvezeték, utánpótlási vonal. Melyeket nyilván az egyik nagyhatalom sem hagyhat figyelmen kívül. Csakhogy mindezeket túldimenzionálni ugyanoly hiba, mint elhanyagolni.
Oroszország – mint történelme során annyiszor – úgy vélekszik: bizonyos ásványi kincsek, energiahordozók birtoklása és a nyers erő pótolhatja a vállalkozói szabadság, civil társadalom, a jogaik tudatában levő állampolgári tömegek és az egyéni kezdeményezőkészség hiányát. Pedig fordítva van. Adott nyersanyagot, ha elfogy, a humán kreativitás előbb-utóbb felváltja másikkal. De az utóbbit, ha eltűnik (vagy visszaszorul) olajtavak, gázmezők és gyémánthegyek tucatjai se képesek helyettesíteni. Minderre az orosz társadalom döntő többsége sajnos csak vezetői bonapartista kalandorakcióinak sorozatos fiaskóiból fog igazán rádöbbenni.