Miért születnek enyhe ítéletek?
A kormányzó MSZP és a hozzá közeli SZDSZ ugyan állandóan számon kéri a politikai banditizmussal szembeni erélyességet, de belpolitikailag éppen a fordítottjából profitálhat: a félelem összezárja az egyre fogyó, szétszaladni készülő bázist. A Fidesz pedig abban érdekelt, ha olyan látszat keletkezik, hogy Gyurcsány és kormánya nem ura a szituációnak, képtelen garantálni a polgárok biztonságát. A bíróságok lágyszívű ítéleteinek oka lehet a hazai börtönrendszer krónikus telítettsége is.
© Dudás Szabolcs |
Mióta divatba jött az utcákat csatatérré változtató, középületeket feldúlni akaró, politikai huliganizmus, szinte az összes, a kárvallottak nevében felszólaló vezető a jogszabályok szigorítását indítványozza. Pedig – mint Tölgyessy is leszögezi – „hogy a közhatalom eddig nemigen tudott mit kezdeni az utcai erőszakkal, annak lényegileg nem jogszabályi okai vannak. Az erőszakos cselekmények már most is komoly, akár túlságosan is nagy szankciókkal lennének sújthatóak.” Vagyis a gond nem a törvényhiány, inkább a jogalkalmazói impotencia.
Hogy mi ennek az oka? Tölgyessy úgy véli, „a magyar jogásztársadalom jó része abban nőtt fel, hogy a felsőbbség világosan közli vele, a konkrét esetben mi a teendő.” Megállapítása valóban telitalálat. Ugyanis a kirívóan elnéző verdikt egy magas társadalmi veszélyesség-fokozatú ügyben a felelősség-elhárítás iskolapéldája. Ilyen döntéssel valamennyi hivatalos tárgyalótermi szereplő elégedett lehet. Az ügyész azért, hisz papíron ő nyert, a vádlottat bűnösnek mondták ki, nem hagyták futni. Így a statisztikájuk mérlege pozitív. De az ügyvéd is győzelemként tálalhatja nyilvánvalóan sáros védencének, hogy elítélték ugyan, mégse kell rabruhát öltenie. A bíró pedig nyugodtan dőlhet hátra, lévén mindkét félnek kedvére tett. Csak egyvalaki zúgolódik: a józan többség, akinek igazságérzetét újfent arcul vágták.
Persze a törvényalkotók okos (és konzekvens) jogpolitikával rászoríthatnák az igazságszolgáltatást elrettentő hatású döntések meghozatalára. De ez jelen pillanatban egyik oldalnak sem szívügye. A hatalmon lévő MSZP (és a de facto szintén inkább kormányközeli SZDSZ) verbálisan mindig a politikai banditizmussal szembeni erélyességet kéri számon. Gyakorlatilag azonban épp a fordítottjából tud belpolitikailag profitálni. Ha ugyanis nem elég, hogy a köztereken fasiszta hecclegények verekszenek, gyújtogatnak, de ezért még a bíróságon is csak atyai fejmosásban részesülnek, az a kormány híveiben félelmet gerjeszt. Márpedig a rettegés hatására az egyre fogyó, szétszaladni készülő bázisuk összezár. Eme cinikus számítás, talán csak ösztönös, féltudatos módon, de nagyon is jelen van a taktikájukban.
Ugyanígy a Fidesznek se érdeke a gyors és hatékony jogállami rendcsinálás. Inkább jó nekik, ha olyan látszat keletkezik: a végrehajtó hatalom – és annak feje, Gyurcsány - nem ura a szituációnak, képtelen garantálni polgárai biztonságát. Hisz az utcákon káoszba fúló tömegverekedések vannak. Látható tehát, hogy a két fél igyekszik mind többet kihozni a helyzetből, ahelyett hogy azon radikálisan változtatna.
Természetesen a jogállam részleges bénultsága nem magyarázható kizárólag a pártok szubjektív érdekparamétereivel. Objektív eredői is vannak. A korántsem csak politikai bűnözők ügyeiben megnyilvánuló ítéletalkotói lágyszívűség oka lehet a hazai börtönrendszer krónikus telítettsége. A bírák is tisztában vannak azzal: ha sok letöltendőt szabnának ki, a zsúfoltság növekedne. Ezzel pedig a gond megoldása helyett csupán exportálnák azt. Közterekről a büntetés-végrehajtásba. A túlterhelt börtönvilág rendszerint lázadásokkal reagál az intézményen belüli nyomorra. Nyilvánvaló, hogy szintén a politika feladata volna, hogy az elvárt büntetőjogi szigorhoz plusz börtönférőhelyeket rendeljen. Ám a költségvetési válságperiódust átélő kormányzat ezt nem tudja (és nem is akarja) megoldani. Hanem a törvényeket elszabotáló bírákra mutogat.
Amellett tegyük hozzá: az emberek többségének nem tetszenek a gyenge szankciók, ám igazán komoly nyomásgyakorlást mégse fejtenek ki. Az összlakosság kilencvenvalahány százaléka nemigen érzi saját bőrén a zavargáshullám kártételeit. Mivel azok gyakorlatilag Budapest három-négy kerületére (gyakorlatilag néhány utcára, szimbolikus közterületre) korlátozódnak. Vidéki nagyvárosokban, megyeszékhelyeken 2006 ősze után nem került sor jelentősebb demonstrációs tettlegességre. (Még a Gárda kistelepülési haknikörútja is vértelennek bizonyult.) S végül a rendbontók is kínosan ügyelnek rá, hogy egy bizonyos határt ne lépjenek át. Puszta kézzel (vagy házi készítésű gyújtó-és ütőszerszámokkal) zavarognak.
A komolyan vehető, „rendes” terroristák által bevetett lőfegyverek, katonai robbanóanyagok használatától tartózkodnak. Mindeddig halálos vagy súlyos, maradandó egészségkárosodást okozó sérülést nem okoztak. Tisztában lehetnek azzal: egy rendőr (vagy ártatlan civil) megölése a relatív következménynélküliség végét jelentené. Csakhogy nyilván köztük is akadhatnak olyanok, akik – látva effektív büntetlenségüket - nem fognak mindig ennyire „reálpolitikusan” mérlegelni. Átléphetik a határt mely a csőcselék utcai zavargását elválasztja a terrorizmustól. Ha ez bekövetkezik, ennek erkölcsi terhét a röhejes ítéletek hozóinak és a mögöttük álló jogpolitika képviselőinek kell majd viselniük.
Papp László Tamás