Somodi: 85 milliárdra nőhet a BKV adóssága
Somodi László, a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese a szakszervezetekkel megkötendő, több évre vonatkozó megállapodásban látja a kivezető utat a közlekedési vállalat csőd közeli helyzetéből. Addig azonban akár 86 milliárd forintra is fölmehet a BKV jelenleg nyolcvanmilliárdos adóssága.
Somodi László © Szegő Péter |
Hogyan lehet az adósságcsapdából kimászni? – tettük fel a kérdést. „Valaminek történnie kell. Olyan nincs, hogy már kimerült minden tartalékunk. Hosszú távú megállapodást kellene kötnünk a szakszervezetekkel arról, hogy a régóta itt dolgozó, a BKV-nak elkötelezett munkavállalókat megtartjuk és egzisztenciális biztonságot adunk nekik. Nem lehet a dolgozókkal folyamatos háborúban állni, de az sem megy, hogy olyan követeléseket teljesítsünk, amelyek kizárják a hatékonyság javítását. Az például elfogadhatatlan, hogy hosszú távon ne legyen telephelybezárás, létszámleépítés vagy kiszervezés.” – válaszolta a közlekedési szakember.
Arra a kérdésre, hogy Hagyó Miklós főpolgármester-helyettesnek, akinek a nevéhez fűződik az elvetélt paraméterkönyv-tervezet, le kell-e mondania, Somodi határozott nemmel felelt, hozzáfűzve, hogy „nem tisztem erre a kérdésre válaszolni.”.
Somodi László elmondta: a legtöbb szakszervezet csatlakozott a munkabeszüntetéshez, viszont az alvállalkozók – például a Nógrád Volán, vagy az egyik vonalon a Volánbusz – által üzemeletetett, főleg Dél-Pesten és Észak-Pesten közlekedő járatok el fognak indulni. A cég abban is megállapodott a Volánbusszal, hogy az saját elővárosi járatain elfogadja a BKV-bérleteket. „Örülnék annak, ha minél több kolléga fölvenné a munkát” – jegyezte meg Somodi.
A vezérigazgató-helyettes rámutatott: bár éjféltől éjfélig van meghirdetve a sztrájk, de ténylegesen csak körülbelül tizennyolc órát tart: az éjszakai járatok normálisan közlekednek mind péntek hajnalig, mind pénteken késő este.
Somodi ott volt a Fővárosi Közgyűlés Városüzemeltetési és Környezetgazdálkodási Bizottságának csütörtöki ülésén , ahol – mint elmondta - a [BKV menetrendjét tartalmazó, teljesítményi kritériumokat meghatározó] paraméterkönyvet a jelenlegi formájában nem fogadták el, hanem úgy döntöttek, hogy még egy hónapot dolgoznak rajta. Remélik, hogy kialakul a szakmai konszenzus, ugyanis elkészítésébe bevonják a szakszervezeteket, illetve a szakmai civil szervezeteket is. Hozzátette a bizottsági tagok egyhangúan szavaztak a kérdésről. Azt a vezérigazgató-helyettes egyelőre nem tudta megmondani, hogy mekkora megtakarítást irányoz majd elő a paraméterkönyvnek az új változata.
Somodi elismerte: bár az elmúlt tíz évben az utasforgalom csökkent, „a lakosság igényli azt a szolgáltatási színvonalat és teljesítményt, ami ma megy Budapest utcáin”. Leszögezte: decemberben hat szakszervezet és a BKV-vezetés aláírt egy megállapodást, mely többek közt rögzíti, hogy az akkor még csak készülő paraméterkönyv kidolgozásába bevonják a szakszervezeteket is. Ezt a vezérigazgató-helyettes szerint a BKV betartotta. Gulyás Attila szakszervezeti elnök tehát nyitott kapukat dönget, amikor szeretné, hogy a VTDSZSZ a döntés-előkészítés részese lehessen.
Szerettük volna minderről megkérdezni Hagyó Miklós főpolgármester-helyettest is. Titkárságán azt a választ kaptuk, hogy jelenleg csak e-mailben lehet vele interjút készíteni, úgyhogy attól eltekintettünk.
Szegő Péter