2007. február. 08. 16:45 Utolsó frissítés: 2007. február. 08. 16:52 Vélemény

Jogvédők bírálják a Gönczöl-jelentést

Dénes Balázs, a Társaság a Szabadságjogokért elnöke a hvg.hu-nak adott interjúban bírálja a Fidesz kordonbontását, de egyúttal elítéli a műveleti terület fenntartását a Parlament körül. Név szerint is kifogásolja Vörösmarty Mihály abban közzétett különvéleményét. Kifejti a kormányfő ellen indított per indítóokait.


Dénes Balázs
hvg.hu: Most jelent meg a Gönczöl-bizottság jelentése a 2006 őszi eseményekről, illetve a zavargások és a rendőri erőszak kiváltó okairól. Önök elmarasztalták a jelentést. Miért?

Dénes Balázs: A jelentés megpróbálta összefüggéseiben vizsgálni az őszi eseményeket. Értelmezte a történteket, de érzésünk szerint a súlypontok nem mindig oda kerültek, ahová kellett volna. Ez természetesen adódhat abból, hogy a bizottság tagjai másként látják a dolgokat, mint mi. Nem kaptunk például részletes választ arra, hogy miképpen kerülhetett sor azokra a rendőrszakmai hibákra szeptember 18-án és október 23-án, amelyekre egyébként maga a jelentés is kitér. Nekünk, jogvédőknek hiányérzetünk támadt, hogy míg a tüntetések lélektanát részletesen elemzi a jelentés, nem tér ki hasonló mélységben arra, miképp kerülhetett sor a rendőri, sőt sok esetben igazságszolgáltatási anomáliákra a tüntetés feloszlatásakor, illetve az egyes begyűjtött személyek felelősségre vonásakor. Ez sokkal jobban érdekelte volna a közvéleményt, mint a nagyívű eszmefuttatások, amelyek csaknem Ádámig és Éváig vezetik vissza a magyar társadalom problémáit.

Mit csinál a TASZ?

Az 1994-ben alapított TASZ többek között drogpolitikával, a betegjogok és a politikai szabadságjogok védelmével foglalkozik. Utóbbiak közül kiemelten fontosnak tartják a szólásszabadság, a vélemény-nyilvánítás és a gyülekezés szabadságának jogát. Jogsegély-szolgálatot tart fenn, ahol ügyvédek segítenek a hozzájuk fordulóknak. Igyekeznek a “precedens-ügyekre” koncentrálni, melyekről úgy vélik, hatással lehetnek a jogalkalmazásra. Pénzügyi forrásait nagyrészt alapítványok biztosítják, tevé-kenységét nagytekintélyű tanács-adók segítik.

Kidolgoztak egy “jogi reform programot”, amelynek során figyelemmel követik a parlament, a minisztériumok és a kormány jogalkotó tevékenységét. Ha úgy látják, hogy az érdeklődési körükbe vágó jogszabály születik, leírják a véleményüket, és eljuttatják a képviselőknek. Ezen kívül közösségnevelő, építő tevékenységet folytatnak. 

A TASZ tevékenységét az alapszabály szerint nem finanszírozhatja az állami költségvetés, vagy bármilyen módon a kormányzathoz-államhoz köthető forrás, politikai pártoktól, illetve ezekhez köthető alapítványoktól támogatást nem fogadhat el, illetve ilyen forrásokra nem is pályázik.

hvg.hu: A bizottság feladatai között szerepelt a hatósági fellépés jogosságának és arányosságának vizsgálata, valamint „értékelése, különös tekintettel az érintettek emberi jogaira”. Önök szerint ez mennyiben teljesült?

D. B.: Nem igazán. A TASZ olyan jelenségek magyarázatát is szerette volna látni a szövegben, amelyeket nem 2006 őszén, hanem már jóval előbb szóvá tett. Konkrétan arra gondolok, hogy 2003 óta a rendőrség nem tud felülemelkedni politikai szempontokon, és komoly mértékben, rendszeresen megsérti a politikai szabadságjogokat, különös tekintettel a gyülekezési jogra. Például 2004. május végén - egy hónappal az Európai Unióhoz való csatlakozásunk után - egy, a csatlakozással hatályon kívül helyezett törvényhelyre való hivatkozással tiltott be a rendőrség a Baumag károsultjainak tüntetését. Az akkor már hatálytalan rendelkezés ugyanis valóban akként rendelkezett, hogy a közlekedés aránytalan sérelme is indoka lehetett a betiltásnak. Ám 2004. május elseje óta már csak akkor lehet tiltani, ha a tüntetéssel gátolt közlekedés más útvonalon nem oldható meg. A rendőrség azzal magyarázta a malőrt, hogy CD-jogtáruk még nem volt teljes. Ehhez képest még 2004 szeptemberében is hivatkoztak a hatályon kívül helyezett rendelkezésre.

Hasonlóképp aggályos volt az is, ahogy 2003 tavaszán a Kendermag egyesület tüntetésén a jelen lévő rendőrök eljártak. Tavaly azután számos jogerős bírósági határozat marasztalta el a rendőrséget, és az adófizetők pénzéből több millió forintos kártérítést kellett fizetni, például Kocsis Imrének, a Lelkiismeret '88 Csoport vezetőjének. A rendőrség 2006 szeptemberében megnyilvánuló tehetetlensége, illetve október 23-i túlkapásai elválaszthatatlanok az előzményektől.

hvg.hu: A Fidesz akcióját elitélték, de ugyanígy nem értenek egyet a kordon fenntartásával sem.

D. B.: Valóban, megdöbbentett bennünket a Fidesz-frakció kordonbontó akciója, és felhívtuk a figyelmet, jogállamban még a jogszerűtlennek tartott hatalmi-rendőri intézkedéssel szemben sem lehet helye jogellenes fellépésnek. Más kérdés, hogy a Kossuth téren is jogellenes állapotok uralkodnak. A kordonbontást követően minden jogvédő szervezet, alkotmányjogász és szakértő úgy kezdte a cselekmény kommentálását, hogy a parlament körül felállított kettős drótkerítéssel a rendőrség jog- és alkotmányellenes helyzetet teremtett. A „műveleti terület” fogalma, amelyet a rendőrség emleget, egyszerűen jogi nonszensz, nincs a rendőrségi törvényben, csak a honvédelmiben, de annak nincs semmi köze a gyülekezési joghoz.

hvg.hu: Miért nincs rá hivatkozás a Gönczöl-jelentésben?

D.B.: Szerzői arra hivatkoznak, hogy nem kívánják átvenni a demokratikus intézményrendszer más elemeinek (ügyészség, bíróság) jogkörét, és ezért nem foglalnak állást ebben a kérdésben. Ez a hivatkozás helyes, mégis ki kellett volna térni a jelentésnek a „rendőrségi műveleti terület” fogalmának elemzésére. Ezért nem foglalt állás a bizottság a konkrét panaszok, túlkapások ügyében sem. Vörösmarty Mihály nyugalmazott rendőrtábornok [a kádári forradalmi ezred parancsnoka - A szerk.] különvéleményében mégiscsak érinti a problémát, mégpedig felháborító módon. Ugyanis relativizálja az október 23-án jogsértő módon fellépő rendőrök eljárását, amikor azt írja, hogy sok esetben nem lehet megállapítani a helyzetet a televíziós felvételek alapján. Konkrétan arra utal, hogy ha egy földön fekvő tüntetőt ütlegelnek a rendőrök, nem lehet tudni, hogy mi volt az előzmény ebben az esetben, és arra is hivatkozik, hogy ”a rendőrök is emberek”, akik a testületet ért folyamatos támadások miatt feszültek voltak. Ezt az apologikus gondolatmenetet nem tartjuk elfogadhatónak a jelentésben, még akkor sem, ha csak különvéleményként jelent meg.

hvg.hu: Változatlanul rejtély, miért hagyták a hatóságok, hogy a tüntetők kempingezhessenek a Kossuth téren?

D.B.: A Gönczöl-bizottság jelentése szerint a rendőrség hibás jogértelmezés miatt vette tudomásul a hosszabb ideig tartó demonstrációt a téren. Ebben a TASZ egyetért a rendőrséggel, ugyanis a rendőrségnek nincs joga időbeli korlátok közé szorítani a gyülekezési jog gyakorlását. De szerintünk a tudomásul vétel csak a gyülekezési joggal szorosan összefüggő cselekményekre vonatkozhat, minden mást azonban lehet, és kell is szankcionálni. Vagyis a gyülekezési jogra hivatkozva a tüntetők nem lakhatnak a Kossuth téren, nem főzhetnek, nem végezhetik ott a szükségüket, nem rendezhetnek zsibvásárt. A hatóságnak lett volna módja rá, hogy számon kérje a tüntetőkön a közegészségügyi és higiéniai követelményeket anélkül, hogy a rendőrség csorbítsa gyülekezési jogukat. Hasonlóan járnak el Washingtonban a Fehér Ház, vagy Londonban a Parlament épülete előtt, ahol évekig demonstrálnak csoportok, és hangoztatják a véleményüket reggeltől estig, tekintetbe véve a hangerő korlátozását is. Este a tüntetők hazamennek, majd reggel visszajönnek a tábláikkal tüntetni. Ahhoz, hogy mindezt a Kossuth téri tüntetőkön számon kérjék, nem kell módosítani a gyülekezési törvényt, ezt a jelenlegi szabályozást most is lehetővé teszi.

hvg.hu: Valóban bedolgoztak a Morvay-féle bizottságnak is?

D. B.: Nem is titkoltuk, hogy a Gönczöl-bizottság számára írt szakvéleményünket - amelyet a hozzánk forduló emberek személyes adataira való tekintettel nem hozunk nyilvánosságra – eljuttattuk a a Morvay-bizottsághoz is. Egyébként szerencsésebb lett volna, ha a Gönczöl-bizottság tagjai között a „másik oldal” szakértői is jelen vannak. Ennek a hiánya vezetett oda, hogy létrejött az „ellenzéki” jogászokból álló Morvay Krisztina-féle bizottság, amely majd csak ezután hozza nyilvánosságra a jelentését.

hvg.hu: Önök pert indítottak Gyurcsány Ferenc ellen egy tanulmány nyilvánosságra hozása érdekében

D. B.: Közérdekű adatként kértük a Miniszterelnöki Hivataltól, hogy bocsássák a rendelkezésünkre, illetve a hozzák nyilvánosságra azt a tanulmányt, amely a gyülekezési jog vizsgálatáról készült az őszi események után. A tanulmányt, melyet Ádám Antal nyugalmazott alkotmánybíró, Bán Tamás, az Alkotmánybíróság korábbi főtanácsadója és Tölgyessy Péter alkotmányjogász készített, nem kaphattuk meg, holott annak egyes megállapításait a Gönczöl-bizottság többször is hosszasan idézi. A TASZ, mint civil szervezet a közérdekű adat megtagadása miatt indított pert a miniszterelnök ellen, ugyanis valószínű, hogy a kormány erre, a Tölgyessy-bizottság titokban tartott szövegére való hivatkozással próbálja majd meg módosíttatni az országgyűléssel a gyülekezési törvényt. A Gönczöl-bizottság interpretációjából különben az látszik, hogy a módosítás lehetővé tenné a spontán gyülekezést is, vagyis nem kötnék ki, hogy három nappal a rendezvény előtt engedélyt kell kérni a rendőrségtől a megtartására. Ezzel a módosítási javaslattal egyetértünk, ugyanis a rendszerváltás óta egyértelműen bebizonyosodott, hogy a „72 órás szabály” megkövetelése nem mindig életszerű.

Pelle János

Hirdetés
Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.