Malina János: Eszterháza elrablása?
Az Eszterházán rendezett idei, Schiff András és barátai című fesztivál kapcsán hecckampány indult a koncertszervező Strém Kálmán, a Magyar Hangversenyrendezők Egyesületének közelmúltban visszavonult elnöke ellen, akiről a zenészvilágban minden barátja és ellensége pontosan tudja, a magyar koncertéletben éppenséggel osztogatni és nem fosztogatni szokott. Kevesen tudnak azonban arról, milyen mélyebb konfliktus áll az események hátterében.
© Túry Gergely |
Évek óta nyilvánvaló, hogy a továbblépés csak úgy lehetséges, ha létrejön egy Eszterháza koncertéletéért és hosszú távú zenei koncepciójáért felelős profi szervezet, és megvalósul a kiszámítható finanszírozás - már csak 2009 kihívása okán is. Kézenfekvő, hogy ezt az eddigi eredményekre és azok létrehozóira kellene alapozni. Ám ez év eleje óta, az Eszterháza ügyében várható kormányhatározat előestéjén, a MÁG és a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) vezetőit, úgy látszik, egészen más vízió foglalkoztatja: egy "Strém és barátai" nélküli Eszterháza gondolata. Erre utal a MÁG által ez év tavaszán a minisztériumhoz benyújtott Eszterháza-projekt, amely mind a múlt-, mind a jövőképből egyszerűen kiretusálja az eddigi munka szellemi megalapozóit és elvégzőit, tulajdonképpen a teljes magyar zenetudományt. A KÖH elnökének szeptemberi interjúja minderre ráerősít, amikor a 2009-re való felkészülést a KÖH által kezdeményezett "zöldmezős" zenei beruházásként tünteti fel.
1959-ben a 150 éves Haydn-évfordulóról való megemlékezések Kodály és az akkori legnagyobb magyar zenetörténészek nevéhez fűződtek. Úgy látszik, a MÁG vezetőinek ma az a céljuk, hogy ami eddig történt, az ne folytatódjon; hogy 2009-ben ne nagynevű zenészek évek óta bizonyító csoportja, hanem valamiféle sietve összetoborzott kis zenei csapat és ily módon maguk a MÁG-vezetők jussanak szóhoz; hogy a megemlékezéseket ne a világhírű Haydn-szakértő Somfai László fémjelezze, hanem a MÁG zenei munkatársa, Rácz Márton. Ha ez a cél megvalósul, nevetség tárgyává válunk a zenei világban.
A tét óriási. Ha a zenei ügyekben inkompetens műemlékeseknek sikerül az arra hivatott zenészek többségét távol tartaniuk Eszterházától, s bennünket a szakma és a társadalom dermedt csendjétől kísérve nemlétezőknek vagy éppen Eszterháza megrontóinak beállítaniuk, az nem egyszerűen a zenésztársadalom arculcsapása, akkor nem csupán Eszterháza ügye süllyedhet vissza a provincializmusba. Akkor ebben az országban ismét bármi megtörténhet: akár még az is, hogy újra párthatározatban ítélik el Bartók formalizmusát.
MALINA JÁNOS
(A szerző zenetörténész, a Magyar Haydn Társaság elnöke)