Gyöngyös és a Mátra környezete már nem túlterhelt, hála a NER-nek? Igen. A NER a lényeg.
Szlovákia helyett Magyarországot választotta 685 millió dolláros beruházása színhelyéül az a nagy indiai gumigyár, amely 2009-ben egyszer már döntött Magyarország mellett, majd itthagyta az országot, közelebbről Gyöngyöst. A magyar helyszínt kész tényként bejelentő szlovák gazdasági lap híre előtt arról lehetett hallani, hogy a cég még vacillál a két ká-európai ország között, de aztán Luis Ceveniz, az Apollo Vredestein vezetője csak kibökte: "Magyarország jobb feltételeket biztosít".
2008 januárjában ugyanez volt a helyzet: az Apollo Tyres tárgyalt velünk is meg a szlovákokkal is, végül Gyurcsány Ferenc miniszterelnök új-delhi tárgyalásain jelentette be: a gyöngyösi ipari parkban, "300 millió euró értékben, 1500 munkahelyet teremtve" hoz létre új üzemet a nagy indiai cég. Az eufóriának semmiképpen sem nevezhető állapot egészen az év augusztusáig tartott, akkor közölte az Apollo, hogy köszönik, ők akkor inkább mégsem jönnének.
Ez alatt a közel nyolc hónap alatt sok minden kiderült Magyarországon. Kiderült például, hála a Levegő Munkacsoportnak, hogy hiába állítja az indiai multi, hogy ők a legmodernebb technológiával állítják elő az autógumijaikat ("Az Apollo termékei rendelkeznek az E-tanúsítvánnyal, melyet minden, termékeit Európában értékesítő gyártónak meg kell szereznie"), ez nem igaz, éspedig "feltételezhetően", és ha már spekuláció: "a zöldek azt feltételezik, hogy a szállítás a Hankook üzeméhez hasonlóan közúton történne, tovább fokozva a szerintük már most is elviselhetetlen kamionforgalmat" (vö. "Bajnai feltételezhetően hazaárulást művel a Bilderberg-csoportnál").
Az Apollo Tyres azonban végül nem az önjelölt zöld hazamentők, hanem a bürokrácia lassúsága és a gyöngyösi Fidesz előtt kapitulált, a csoport ugyanis helyi népszavazást kezdeményezett a multi térhódítása ellen. A fő érv az volt, hogy "Gyöngyös és a Mátra környezete annyira túlterhelt, hogy a térség nem visel el újabb szennyező forrást". Az eredmény: nem kevesebb, mint 27 magyar település kezdett el lobbizni azért, hogy a külföldi tőke őhozzá tegye be a mocskos mancsát, hiába. Miközben Bajnai Gordon gazdasági miniszter a lelkét kitette, hogy jöjjenek végre új beruházások az országba, a gyöngyösi Fidesz elérte, hogy még az indiaiak magyarázkodtak: "Szociálisan érzékeny és a családi, közösségi értékekre nagy súlyt helyező vállalatként az Apollo Tyres nem kíván ilyen megosztottságot és békétlenséget szítani Gyöngyös polgárainak körében."
Mi a különbség az akkori és a mai viszonyok között? Most már hihető, hogy környezetbarát technológiát használ az Apollo? Hideg. A cég ígéretet tett, hogy nem közúton szállítat majd, hanem síneket épít, külön légi folyosót alakít ki, ill. teletranszportert szereltet Gyöngyösre (már ha oda mennek vissza)? Hideg. Gyöngyös és a Mátra környezete már nem túlterhelt, hála a NER-nek? Forró. A NER a lényeg.
A különbség az, hogy most már nem Gyurcsány Ferencnek hívják a magyar miniszterelnököt, úgyhogy jöhet a külföldi tőke. Nem a raffendes, hanem a schaffendes Kapital. És mivel a NER-t jutalmazza bejövetelével az abroncsgyár, ezért csak hasznos lehet népgazdasági, népegészségügyi és népi agitációs és propaganda szempontból. Úgyhogy lesz majd nagy sajttáj, stratégiai megállapodás, keleti nyitás. Welcome to Hungary.