Nyüzsi - esel - 2014. június. 02. 16:25

Gyurcsány eltűnt, jöhet a gumigyár

Gyöngyös és a Mátra környezete már nem túlterhelt, hála a NER-nek? Igen. A NER a lényeg.

Szlovákia helyett Magyarországot választotta 685 millió dolláros beruházása színhelyéül az a nagy indiai gumigyár, amely 2009-ben egyszer már döntött Magyarország mellett, majd itthagyta az országot, közelebbről Gyöngyöst. A magyar helyszínt kész tényként bejelentő szlovák gazdasági lap híre előtt arról lehetett hallani, hogy a cég még vacillál a két ká-európai ország között, de aztán Luis Ceveniz, az Apollo Vredestein vezetője csak kibökte: "Magyarország jobb feltételeket biztosít".

2008 januárjában ugyanez volt a helyzet: az Apollo Tyres tárgyalt velünk is meg a szlovákokkal is, végül Gyurcsány Ferenc miniszterelnök új-delhi tárgyalásain jelentette be: a gyöngyösi ipari parkban, "300 millió euró értékben, 1500 munkahelyet teremtve" hoz létre új üzemet a nagy indiai cég. Az eufóriának semmiképpen sem nevezhető állapot egészen az év augusztusáig tartott, akkor közölte az Apollo, hogy köszönik, ők akkor inkább mégsem jönnének.

Ez alatt a közel nyolc hónap alatt sok minden kiderült Magyarországon. Kiderült például, hála a Levegő Munkacsoportnak, hogy hiába állítja az indiai multi, hogy ők a legmodernebb technológiával állítják elő az autógumijaikat ("Az Apollo termékei rendelkeznek az E-tanúsítvánnyal, melyet minden, termékeit Európában értékesítő gyártónak meg kell szereznie"), ez nem igaz, éspedig "feltételezhetően", és ha már spekuláció: "a zöldek azt feltételezik, hogy a szállítás a Hankook üzeméhez hasonlóan közúton történne, tovább fokozva a szerintük már most is elviselhetetlen kamionforgalmat" (vö. "Bajnai feltételezhetően hazaárulást művel a Bilderberg-csoportnál").

Az Apollo Tyres azonban végül nem az önjelölt zöld hazamentők, hanem a bürokrácia lassúsága és a gyöngyösi Fidesz előtt kapitulált, a csoport ugyanis helyi népszavazást kezdeményezett a multi térhódítása ellen. A fő érv az volt, hogy "Gyöngyös és a Mátra környezete annyira túlterhelt, hogy a térség nem visel el újabb szennyező forrást". Az eredmény: nem kevesebb, mint 27 magyar település kezdett el lobbizni azért, hogy a külföldi tőke őhozzá tegye be a mocskos mancsát, hiába. Miközben Bajnai Gordon gazdasági miniszter a lelkét kitette, hogy jöjjenek végre új beruházások az országba, a gyöngyösi Fidesz elérte, hogy még az indiaiak magyarázkodtak: "Szociálisan érzékeny és a családi, közösségi értékekre nagy súlyt helyező vállalatként az Apollo Tyres nem kíván ilyen megosztottságot és békétlenséget szítani Gyöngyös polgárainak körében."

Mi a különbség az akkori és a mai viszonyok között? Most már hihető, hogy környezetbarát technológiát használ az Apollo? Hideg. A cég ígéretet tett, hogy nem közúton szállítat majd, hanem síneket épít, külön légi folyosót alakít ki, ill. teletranszportert szereltet Gyöngyösre (már ha oda mennek vissza)? Hideg. Gyöngyös és a Mátra környezete már nem túlterhelt, hála a NER-nek? Forró. A NER a lényeg.

A különbség az, hogy most már nem Gyurcsány Ferencnek hívják a magyar miniszterelnököt, úgyhogy jöhet a külföldi tőke. Nem a raffendes, hanem a schaffendes Kapital. És mivel a NER-t jutalmazza bejövetelével az abroncsgyár, ezért csak hasznos lehet népgazdasági, népegészségügyi és népi agitációs és propaganda szempontból. Úgyhogy lesz majd nagy sajttáj, stratégiai megállapodás, keleti nyitás. Welcome to Hungary.

Hirdetés
Sport Balizs Benedek 2024. december. 31. 20:00

Garantált a libabőr – ezek voltak az év legszebb magyar sportpillanatai

Utolsó másodperces magyar gólok az olimpián, a foci- és a kézilabda-Eb-n, a férfi párbajtőrözők aranytussal megnyert döntője, példátlan holtverseny női 1500 gyorson, a „semmiből jött” aranyérem taekwondóban és Milák Kristóf olimpiai bajnoki címet érő benyúlása. Csak néhány pillanat az év legszebb magyar sportsikereiből, amelyeket most képekkel és videókkal elevenítünk fel.