A vastag fonalból kötött, óriásszemű sálak és takarók néhány éve világszerte lázban tartják a lakásdekorosokat és a kézműves kötögetőket. A trendben Magyarországon is többen meglátták az üzleti lehetőséget, azonban nem éltek vele olyan ügyesen, mint egy ukrán lány, akinek márkája már a tengerentúlon is hódít. De mit tudnak Ukrajnában, amit itt nem?
A 27 éves Anna Marinenko 2015-ben bukkant rá a különleges és szokatlanul vastag merinói gyapjúfonalra, amit tű helyett kézzel kezdett fonogatni. A végeredményről készült fotót feltöltötte a netre, ahonnan zúdultak az elismerő szavak – legalábbis ezt a történetet találjuk weboldalán az „about me” fül alatt. Ma már 20-an dolgoznak az általa megálmodott Ohhio márka népszerűsítésén, webáruházát az Etsyn 50 ezren kedvelik, 80 ezer követője van az Instagramon, 28 ezer a Facebookon. Megrendelései pedig a világ minden részéről érkeznek. Pedig a cég által gyártott termékek nem mondhatóak pénztárcabarátnak: egy sálért 30 ezer forintnál is többet kér, a takarók százezertől indulnak, a nagyobb darabok 225 ezerbe fájnak. Egy pulóver 126 ezer, a kötögetni vágyóknak szánt DIY (csináld magad) szett, amiben a fonal mellé, két fa kötőtű is jár, 75 ezer forint.
Vastag fonalból kötött takarókkal szakít nagyot egy ukrán lány
Termékeit több százezer forintért árulja, azonban nem ő az egyetlen, aki a technikát alkalmazza: egy magyar wepshopban is kaphatóak a merinói fonalból készült takarók, sokkal olcsóbban.
Igaz, az alapanyag sem olcsó: a merinói gyapjú kilója a world of wool oldalon 7 ezer forint, de még így is szép haszon marad a készítők zsebében. Ezt látszik igazolni, hogy a magyar piacon is találtunk az úgynevezett giant knitting technikával dolgozó, megszólalásig hasonló termékeket gyártókat. Azonban például a Petrushka oldalán a sálak mindössze 12 ezer forintos árról indulnak, ahogy a takarók is csak 55 ezerről. Meg is kerestük Anna Marinenko cégét, hogy megkérdezzük, árait egyből a nyugat-európai és tengerentúli pénztárcákhoz igazította-e, illetve hogy milyen csatornákon reklámozta termékeit. De csak azt a rövid választ kaptuk, hogy az Ohhio nemrég kezdte a termékek értékesítését az Etsy-n, sikerük titka pedig a magas minőség.
Közösségi pénzből indultak
A Petrushka tulajdonosa, Rövid Petra szerint - aki nagyjából egy időben kezdte népszerűsíteni termékeit - az ukrán lány cége nyilvánvalóan komoly összegeket fordított reklámra, amit a több Business Insider megjelenés is igazolni látszik, amik Petra szerint nyilvánvalóan fizetett cikkek. Az Ohhio ráadásul tudatosan nagyobb volumen gyártására rendezkedett be a kezdetektől, aminek pénzügyi hátterét közösségi finanszírozásból fedezték. Még 2015 végén indítottak Kickstarter-kampányt, amivel a kitűzött 20 ezer dollár tízszeresét sikerült összegyűjteniük. Az előrendelt termékeket az oldal tanúsága szerint tavaly márciusig le is szállították, novemberben pedig új kampányt indítottak. Ez utóbbi még most is fut, amiben azonban már egy új anyagot népszerűsítenek, amiből macska és kutya fekvőhelyek készíthetőek vagy készen megrendelhetőek. A célösszeget már itt is túllépték, 40 ezer dollár helyett, már 139 ezernél tartanak.
Petra szerint a vastagfonálból készült kötött áruk külföldön már jó néhány éve ismertek, feltételezhetően az ausztrál Jacqui Finktől ered a technika, aki 2012-ben robbant be luxustakaróival. „Magyarországra nagyjából egy éve jutott el a hájp, akkor kezdtem vele én is foglalkozni” – mondja. Komolyabb tőke hiányában azonban ő a magyar piachoz igazította árait, ezért lehet az ő webshopjában kedvezőbb áron hozzájutni a sálakhoz, takarókhoz. Növekedése így nem hasonlítható az ukrán példához, azonban a bevételt visszaforgatva mára eljutott oda, hogy főállásban foglalkozik a céggel, amely online és négy viszonteladónál havi átlagban 100 sálon és ennél valamivel kevesebb takarón ad túl.
„Mostanra jutottam oda, hogy a bővítésen gondolkozzak és felvegyek valakit, mert lassan betemetnek a megrendelések és egy szlovák és osztrák viszonteladói érdeklődés is befutott” – mondja Petra, de hozzáteszi, hogy azt is számításba kell venni, hogy a biznisz szezonális, nyáron senkinek nem kell a kötött sál. A szervesen építkező, bevételre alapozó Petra kezdettől a magyar piacban gondolkozott, de ha folytatódik ez a növekedési tendencia, szeretne külföldön is megjelenni.
Erős ukrán vonal
Dévényi Ágnes tavaly szeptemberben indította el a masszív kötött divat és lakás kiegészítőket kínáló vállalkozását, ami még nem futott fel annyira, hogy ne maradjon elég ideje kisbabájára. A korábban a mibőlkössek? fonalblogot és webáruházat működtető Aga szerint is az ausztrál hölgyhöz köthető a divatirányzat, de azt is hozzáteszi, hogy amellett, hogy az Etsy tele van ilyen termékekkel, az orosz és az ukrán vonal kifejezetten erős.
Ugyanakkor, bár a giant knitting a merinói gyapjúval indult, a különleges és drága anyag nem a legmegfelelőbb a célra. „Nem könnyű tisztítani, ráadásul könnyen nemezelődhet, ami pedig egy sál esetében valós veszély” – hívja fel a figyelmet. Éppen ezért ő kezdetektől akril fonallal dolgozik, ami nemcsak hogy akár mosható, de olcsóbb is: az Overknits sálak már 7 ezer forinttól kaphatóak. Nem ő az egyetlen, aki ezzel az anyaggal dolgozik: „A külföldi forrás, ahonnan beszerzem a fonalat, négy hét alatt 3500 kilót adott el belőle. Már folynak a tárgyalások, hogy a jövőben, a régió disztribútorként én szolgálnám ki ezzel a fonallal a közép európai piacot" – teszi hozzá a korábban marketingesként dolgozó Ágnes. Addig is a Magnóliák Műhelye szervezésében tanítja a résztvevőket a giant knitting technikára, a foglalkozás végén pedig mindenki hazaviheti a saját túlméretezett sálját. Az Overknits alapítója úgy gondolja, hogy még időben kapta el a trendet, Magyarországon legalábbis még csak most tetőzik a felhajtás.
Az ukrán lány példája jól mutatja, hogy egy nem feltétlenül kell újat kitalálni egy sikeres üzlet felépítéséhez, csak a célpiacot kell jól belőni és ahhoz szabni az árakat. Ehhez persze egy kis befektetés is szükséges.