Vállalat + Vezető hvg.hu 2015. szeptember. 15. 12:42

Adót nem kerülhet el, de fél óra alatt alapíthat céget észt e-állampolgársággal

Fél óra alatt alapítható cég, online beadható adóbevallás és mérlegbeszámoló, illetve helyi banki tranzakciók is kezdeményezhetőek az Észt Köztársaság által kínált elektronikus állampolgársággal. Bár úgy tűnik, több magyar cég is rögtön ugrott, hogy kihasználják az észt adórendszer előnyeit, a társasági adó megkerülésére csak nagyon korlátozottan alkalmas az észt e-illetőség.

A világon elsőként az Észt Köztársaság vezette be az elektronikus állampolgárság – e-illetőség – intézményét, amit bármelyik észt nagykövetségen vagy konzulátuson személyes megjelenés, fotózás, ujjlenyomatadás és 50 euró befizetése után bárki igényelhet. A maximum egy hónapos átfutási időt igénylő procedúra végén a magánszemély kap egy intelligens, azonosításra alkalmas kártyát, amely dokumentumok hitelességének igazolására és digitális aláírására is alkalmas. A kártya segítségével a hét minden napján, 24 órában intézhető számos ügy, például mintegy fél óra alatt céget alapíthatunk Észtországban odautazás nélkül, illetve beadható az adóbevallás, a mérlegbeszámoló és banki utalásokat kezdeményezhetünk, ha egyszer már személyesen azonosítottuk magunkat a számlavezető banknál – derül ki a Baker Tilly Hungária sajtóközleményéből.

Információk szerint több magyar vállalkozás is számba vette az észt lehetőséget adótervezés szempontjából, de hiába alapítunk céget Észtországban, ha a tevékenységet Magyarországon végezzük, a magyar társasági adó (TAO) alanyai (is) leszünk. De elegendő ehhez az is, ha az üzletvezetés helye Magyarországon van, sőt, ha csak a döntéseket hozzuk itt, még ha a tevékenységet ott is végeznénk.

Túry Gergely

Az észt e-illetőség az országba történő belépésre, illetve ott tartózkodásra nem jogosít. Mivel adóilletőséget sem ad, csak nagyon korlátozottan alkalmas arra, hogy a magyar cégek kihasználják a társasági adót (TAO) alig ismerő észt adórendszer előnyeit. A TAO mellett még az alacsonyabb, 20 százalékos észt áfa lehet vonzó, ha végfelhasználóknak nyújt szolgáltatást a vállalkozás. Azonban ügyelni kell arra, hogy 2015-től bizonyos – távközlési-, műsor-, és elektronikus – szolgáltatások esetén az igénybevevő lakóhelye szerinti áfát kell alkalmazni.

Adóalanyoknak (cégeknek) nyújtott szolgáltatások esetén - pl. IT-szolgáltatások - a teljesítés helye az igénybevevő székhelye. Tehát célszerű lenne az ilyen szolgáltatásokat Észtországból nyújtani Magyarországra (és más EU-s országba), hiszen így áfa nélkül lehetne számlázni. Azonban a egy uniós rendelet alapján ez sem ilyen egyértelmű: a székhely ugyanis a gazdasági tevékenység végzésének az a helye, ahol a központi ügyvezetés helye van. Nem elegendő tehát egy postai cím, még a létesítő okiratban rögzített székhelycím sem, ha ott nem történik semmi, nem ott működik az ügyvezetés, nem ott hozzák a stratégiai döntéseket.

Emellett észt cég alapítása mellett érdemes számolni az ottani könyvvezetési kötelezettséggel, amit az észt számviteli szabályok alapján kell megtenni. Tehát az adóbevallások „e-beküldését” is megelőzi némi kalkuláció, amit nem árt, ha az ottani szabályokat ismerő személy végez el. Azonban, ha valaki egyébként is észt céget kíván alapítani, akkor nagyon hasznos lehetőség az e-állampolgárság, hiszen ennek segítségével az adminisztráció és a költségek jelentősen lecsökkennek, az ügyintézés jóval gyorsabbá válik. Emellett az ottani adószabályok szerint nem kell a 20 százalékos TAO-t megfizetni mindaddig, amíg nincs osztalékkivét, tőkecsökkentés, részvény-visszavásárlás stb., azaz jövedelemkivonás a cégből. Ez esetben is csak a kivont részre eső TAO válik esedékessé. 

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, iratkozzon fel hírlevelünkre!