Nem a legjobb ötlet ellenséggé tenni a főnököt. Ha megharagszik, nyomorúságossá teheti az alkalmazott mindennapjait, és a legtöbb esetben érdemi beleszólása van abba, hogy ki kerüljön fel az elbocsátandók listájára. A megfelelően elmondott ellenvélemény azonban mindenkinek hasznos lehet, csak be kell tartani néhány aranyszabályt.
A vállalati hierarchiában általában mindenki sokkal sikeresebben menedzseli magát lefelé, mint felfelé. A főnöknek való ellentmondás sokszor nagyon nehéz mutatvány, ám a felfelé menedzselés közben néha ezt is elő kell tudni adni. Paul Glover, a neves amerikai szakértő szerint az alábbi hét szempontot kellene leginkább figyelembe vennie annak, aki szeretné kifejezni az ellenvéleményét a felettesével szemben.
1. Soha ne legyen tiszteletlen a főnökével!
Bármennyire is vehemensen magyarázza az ellenvéleményét, soha ne felejtse el úgy kezelni a főnökét, mint a birtokosát annak a pozíciónak, amelyhez nagyobb felelősség is tartozik. Cserébe viszont elvárhatja, hogy ő is végig tiszteletteljes maradjon.
2. Soha ne ellenkezzen nyilvánosan!
Hacsak nem az a célja, hogy azonnal kirúgják. Vagy annyira összeegyeztethetetlen a véleménye, hogy kénytelenek lesznek önt kirúgni.
3. Közvetlenül a főnöknek mondja el az ellenvéleményét!
Tipikus hiba a munkatársakkal közölni az ellenkezést. Ez azért nem vezet célra, mert (logikusan) csak a főnök tudja megváltoztatni a saját véleményét. Másrészt a munkatársak jó eséllyel el fogják mondani a főnöknek, hogy ön nem ért vele egyet, harmadrészt ez a magatartás a csapatmunkát silányítja.
4. Válasszon megfelelő időt a beszélgetésre!
Egy ellenvéleményre mindenki eltérő védekezéssel reagál a különböző helyzetekben. Minél élesebb, stresszesebb a légkör, annál kevésbé valószínű, hogy az ellenvéleményt érdemben meghallgatják. Nincs sok értelme például a főnök előadása vagy egy értekezlet alatt kifejteni az ellenvéleményt, mert akkor a felettes aligha fog megértően reagálni. Csak akkor érdemes beszélgetni a témáról, ha kellően nyugodt a környezet, és van elég idő rá.
5. Ne személyeskedjen!
Az egyet nem értés ne a főnök és ön, hanem a probléma és ön között legyen! Amikor előadja a problémáját, legyen szigorúan szakmai, objektív, konstruktív, és főleg tiszteletteljes. Az együttműködési hajlamra az a legjobb példa, ha alternatív megoldási javaslatokkal áll elő.
6. Győződjön meg róla, hogy a főnöke képes fogadni az ellenvéleményt!
A vezetők egy része nem akar ellenkezést hallani, bármennyire is rosszul kezel egy problémát. Komoly ügyeknél ilyen esetben jobban jár, ha a főnöke felettesének veti fel a problémáját. Ne felejtse el, hogy végső soron a cégnek és nem a közvetlen főnökének dolgozik. Ha nincs a főnökének felettese, vagy nincs olyan felettese, aki meghallgatná, akkor a 7-es tanács lép életbe.
7. Ha a fenti hat szabályt betartja, ám mégsem hallgatják meg a problémáit, akkor talán eljött az ideje annak, hogy ne dolgozzon tovább a főnökének.
Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!