Nem a legjobb ötlet ellenséggé tenni a főnököt. Ha megharagszik, nyomorúságossá teheti az alkalmazott mindennapjait, és a legtöbb esetben érdemi beleszólása van abba, hogy ki kerüljön fel az elbocsátandók listájára. A megfelelően elmondott ellenvélemény azonban mindenkinek hasznos lehet, csak be kell tartani néhány aranyszabályt.

A vállalati hierarchiában általában mindenki sokkal sikeresebben menedzseli magát lefelé, mint felfelé. A főnöknek való ellentmondás sokszor nagyon nehéz mutatvány, ám a felfelé menedzselés közben néha ezt is elő kell tudni adni. Paul Glover, a neves amerikai szakértő szerint az alábbi hét szempontot kellene leginkább figyelembe vennie annak, aki szeretné kifejezni az ellenvéleményét a felettesével szemben.

1. Soha ne legyen tiszteletlen a főnökével!

Bármennyire is vehemensen magyarázza az ellenvéleményét, soha ne felejtse el úgy kezelni a főnökét, mint a birtokosát annak a pozíciónak, amelyhez nagyobb felelősség is tartozik. Cserébe viszont elvárhatja, hogy ő is végig tiszteletteljes maradjon.

2. Soha ne ellenkezzen nyilvánosan!

Hacsak nem az a célja, hogy azonnal kirúgják. Vagy annyira összeegyeztethetetlen a véleménye, hogy kénytelenek lesznek önt kirúgni.

Stiller Ákos

3. Közvetlenül a főnöknek mondja el az ellenvéleményét!

Tipikus hiba a munkatársakkal közölni az ellenkezést. Ez azért nem vezet célra, mert (logikusan) csak a főnök tudja megváltoztatni a saját véleményét. Másrészt a munkatársak jó eséllyel el fogják mondani a főnöknek, hogy ön nem ért vele egyet, harmadrészt ez a magatartás a csapatmunkát silányítja.

4. Válasszon megfelelő időt a beszélgetésre!

Egy ellenvéleményre mindenki eltérő védekezéssel reagál a különböző helyzetekben. Minél élesebb, stresszesebb a légkör, annál kevésbé valószínű, hogy az ellenvéleményt érdemben meghallgatják. Nincs sok értelme például a főnök előadása vagy egy értekezlet alatt kifejteni az ellenvéleményt, mert akkor a felettes aligha fog megértően reagálni. Csak akkor érdemes beszélgetni a témáról, ha kellően nyugodt a környezet, és van elég idő rá.

5. Ne személyeskedjen!

Az egyet nem értés ne a főnök és ön, hanem a probléma és ön között legyen! Amikor előadja a problémáját, legyen szigorúan szakmai, objektív, konstruktív, és főleg tiszteletteljes. Az együttműködési hajlamra az a legjobb példa, ha alternatív megoldási javaslatokkal áll elő.

6. Győződjön meg róla, hogy a főnöke képes fogadni az ellenvéleményt!

A vezetők egy része nem akar ellenkezést hallani, bármennyire is rosszul kezel egy problémát. Komoly ügyeknél ilyen esetben jobban jár, ha a főnöke felettesének veti fel a problémáját. Ne felejtse el, hogy végső soron a cégnek és nem a közvetlen főnökének dolgozik. Ha nincs a főnökének felettese, vagy nincs olyan felettese, aki meghallgatná, akkor a 7-es tanács lép életbe.

7. Ha a fenti hat szabályt betartja, ám mégsem hallgatják meg a problémáit, akkor talán eljött az ideje annak, hogy ne dolgozzon tovább a főnökének.

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!

Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.