Pártszlogenek háborúja
Kevesebb humor, kevesebb pátosz, kevesebb radikalizmus, több általánosság, hogy mindenki értse, és senkit se sértsen – ez jellemzi a négyévente újra és újra felbukkanó politikai szlogenkiállítás idei eresztését.
"Nem dé-ef! Esz-dé-esz!” – a választóknak „zongoraleckét” adó Darvas Iván klimpírozás közben így szolmizálta az általa ajánlott politikai párt nevét az 1990-es országgyűlési választások kampányküzdelmeinek egyik reklámszpotjában. Az efféle szellemes, ötletszerű politikai reklámok az utóbbi években egyre ritkábbak, a parlamentben maradt politikai pártok kevesebb humorral, kevéssé harcosan igyekeznek a választók lehető legszélesebb rétegéhez szólni.
2002-es választások előtt.
A pártok plakátjainak szimbólumrendszere időközben nagyjából rögzült, az ezeken szereplő karakterek (zsánerek) állandóak: anyuka csecsszopóval, fejkendős (vidéki) öregasszony, fiatal (műszaki) értelmiségi férfi, védősisakos vagy munkásruhás melós. Ezekhez újabbak nem is igen csatlakoztak: ritkán látni értelmiségi nőt vagy rendőrt a plakátokon. Az utóbbit persze mi se hiányoljuk.
Biblikus hangvételű kisgazda plakát. |
Egyetlen jól kiválasztott szlogen és kép egy egész párt arculatát meghatározta, akár a szavazókat megtévesztve is. Elég csak a Tovarisi konyec („Elvtársak, vége”) feliratú, egy szovjet tiszt hájas tarkóját mutató MDF-plakátra gondolnunk, amely a kampányban a mérsékelt konzervatív párt jelképévé vált, holott pimaszsága sokkal inkább idézi a Nagy Imre-temetésen a csapatkivonást nyilvánosan elsőként megpendítő, Orbán Viktor vezette, imitált graffiti-logójú Fidesz vagy akár az SZDSZ ötletes hirdetéseit. Az MDF korabeli üzeneteiben azért jobbára a korona, a szentistváni állam, a biblikus hangvétel kapott helyet, s a párt imázsához sokkal inkább passzolt a francia szociáldemokratáktól, a Mitterand-kampányból kölcsönvett Nyugodt erő jelszava. (Érdekesség, hogy Ion Iliescuék néhány hónappal később ugyanezzel a jelszóval nyerték meg a román választást.)
Az SZDSZ kompromisszumot nem tűrő Tudjuk! Merjük! Tesszük! hármas ígérete mellett (amelynek harcosságát nyomokban sem sikerül felfedezni a ’94-es Együtt sikerülni fog! szlogenben) a párt a Fideszhez hasonlóan popkulturális utalásokkal is dolgozott, elég előbbitől a Van, aki szabadon szereti, utóbbitól a Listen to your heart című Roxette-slágerre rímelő Hallgass a szívedre, szavazz a Fideszre! jelmondatokat idézni. A humoros-rímes, sőt – ma már elképzelhetetlen módon – tegeződő (!) Fidesz-reklámok, vagyis a Ne otthon kuksolj, voksolj!, vagy a Nem fog havazni, menj el szavazni! minden bizonnyal az új politikusi generáció diákos huncutságát, romlatlanságát és természetességét sugallták, csakúgy mint a Tessék választani! feliratú plakát, amelyen az egymást csókolgató két masztodon, Brezsnyev és Honecker mellé helyezett, farmerba öltözött fiatal pár jogosan bírta az emberek többségének rokonszenvét.
A pártok egymásra tromfoló szlogencsatája az 1990-es választási hadjáratban még szerencsésen váltotta ki a személyes mocskolódást. A szabad demokraták Tudjuk! Merjük! Tesszük!-ére a szocialisták Tudtuk, mertük, tettük!-kel replikáztak. A szocikat rendesen gyomrozták ellenfeleik, az utódpárti szavazók érzékenységét bántó éles kampányüzenetek azonban tizenhat év távlatából inkább tűnnek szellemesnek, mint demagógnak vagy félelemkeltőnek. A múlttal való szakítás legötletesebb formáit talán a Fidesz tálalta: készítettek például egy Omlásveszély figyelmeztető feliratú posztert, ezen a téglákból álló MSZMP-felirat második M-betűje már elengedett és leroskadt. (Egy újabb plakátjukat, a lenyugvó narancsszínű napot ábrázolót, amelyet a Hogy a holnap más nap legyen szöveggel láttak el, tizenkét évvel később az SZDSZ figurázta ki.)
A patetikus, biblikus hangvételben utazó MDF szlogenjére (Jöjjön el a Te országod!) feltehetően már kevesen emlékeznek, mégis ezzel állítható párba az SZDSZ 2006-os kampányindító plakátfelirata (Jöjjön el az én országom!), amellyel bizonyára az individualista társadalomban hívő választókat igyekezett megszólítani. Nem sokáig, mint Kuncze Gábor a csütörtökön megjelenő HVG-ben elismeri, ezzel feltehetően sokakat megbántottak, s le is vették a házfalakról.
A támadásokra érzékeny, kádári állóvízhez szokott szavazókra próbált hatni a defenzívában lévő MSZP, amikor vetélytársainak támadásaira reklámanyagaiban a következő mondattal válaszolt: Ők szót kaptak, fenyegettek – mi elmegyünk szavazni és eldöntjük. Olyan, mintha maga Pozsgay Imre mondaná – és ezzel már ’90-ben sem lehetett választást nyerni.
Az 1994-es választási kampány stílusváltozást hozott a korábbihoz képest – derült ki Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor tanulmányából, amely a 1995-ös Politika évkönyvében jelent meg. A mind népszerűtlenebb kormánykoalíció bukására aspirálva a legtöbb politikai erő nyíltan hangsúlyozta, hogy kormányzati szerepet képzel magának, a hatalomhoz azonban meggyőző komolyság dukál – írják a kutatók. Ennek megfelelően a választási jelszavak is elveszítették játékosságukat, a szakértelem fogalmát húzták elő a pártok (különösen a szocialisták). Míg már a jobboldali pártok is egyre ritkábban csábítottak keresztény-historikus utalásokkal. (Eklatáns példaként a kereszténydemokratákat említik a szerzők: a párt 94-es választási filmjeiben – leszámítva saját nevüket – kifejezetten kerülték a keresztény szó említését.)
Bár a Fidesz alternatív jellege tompul, azért a vicceskedő plakátokat még 1994-ben is ők jegyzik: ilyen az óriási Fidesz-emblémával ellátott poszter (Melyik párt emblémája van elrejtve a plakáton? A megfejtéseket május 8-án adhatják le a szavazóhelyiségekben – szól a mellette álló felirat), vagy a Ha unod a banánt, válaszd a narancsot! szlogenje. A párt alapüzenete azonban valóban földhözragadtabb és a korábbihoz képest kifejezetten szürke: Szavazzon egy jobb jövőre! A szabad demokraták ekkor egyáltalán nem vették annyira szellemesre a figurát, mint 2002-ben a Lop stop!-pal: ekkor a párt harcsabajszos kormányfőjelöltje mellett a Bízom/zunk benne – Együtt sikerülni fog felirat „tündökölt”. Míg más plakátokon a végtelenül egyszerű Szívvel, ésszel, tisztességgel szlogent használták, amely a nagy MSZP-s áttörésben is segíthetett abban, hogy az SZDSZ újfent a második legnépszerűbb parlamenti párttá váljon.
Az ekkor mindent elsöprő szocialisták szlogenjei ugyancsak nélkülöztek bármifajta harcos vagy mozgósító jelleget, inkább a megfontoltságra próbáltak hatni: Lehet másként, lehet jobban. Most szavazzon meggondoltan!, illetve Szavazzon a szocialistákra! Hogy a szakértelem kerüljön kormányra!. A szocialisták persze nem ezekre a csasztuskára bízták sorsukat, ám fő üzenetük, A megbízható megoldás hallatán ugyancsak ásítanunk kell. E jelszavaik is bizonyítják, hogy a győzelemre esélyes pártnak nem szellemesnek, ötletesnek kell mutatkoznia, hanem erősnek és megfontoltnak. Emlékezzünk: nyugodt erő.
Ezt persze a négy évvel korábban győztes MDF sem feledte, és legalább ennyire unalmas szlogenekkel próbálkozott: Biztos lépések. Nyugodt jövő, és Köszönjük a nyugalmat. A türelem erejét. Ami már csak azért is szerencsétlen volt, mert nem lehetett tudni róla, hogy ki köszön kinek.
Gondolhatnánk – különösen a katasztrofális vereség fényében –, a mondatok visszafogottsága megtette hatását, s az emberek csak visszafogottan adták voksukat a kormányzó erőre. Még a Négy év alatt sokat nőttem mondatot gyerekes ákombákommal a plakátra „firkáló” MDF-es „Ős Kovács Pistike” sem hatotta meg a választókat. A szlogenekkel nem lehet a választói akarat ellen szegülni, az MSZP 1994-ben gyakorlatilag bármilyen jelmondottal győzött, míg az MDF vesztett volna – a jelszavak csak a százalékokon módosíthattak.
Nem véletlen, hogy az 1998-as parlamenti választásokat a Fidesz nyerte, legalábbis ez az egyszerű megállapítás ugrik be, ha végigtekintünk a harmadik demokratikus parlamenti választáson induló politikai erők kampányplakátjain. A „jövő” szót mind következetesebben használó Fidesz – Magyar Polgári Párt ezúttal a szépen kimunkált képi környezetbe, jóvágású fiatalemberek mellé helyezett A jövő választása szlogennel állt elő, hogy azután ezt 2002-ben A jövő elkezdődött, majd idén A jövő szövetsége kampányjelszavak kövessék. Másik '98-as jelszavuk, a Van más választás pedig azt a szocialista magyarázatot igyekezett cáfolni, hogy a kormány megszorító intézkedéseit, a Bokros-csomagot gazdasági kényszer szülte, s meg kívánta csáklyázni azt az elbizakodottságot, amellyel a szocialisták a választásoknak nekifutottak (azazhogy a csáklyának nekisétáltak).
A nagy mellényt viselő baloldali kormánypártok abbéli óhajukat fejezik ki reklámjaikban, hogy szívesen maradnának újabb négy évet, ehhez Horn Gyuláék a Felelős kormányzás! Sikeres folytatás! Magyar Szocialista Párt – A megoldás zagyvalékát vették kölcsön, míg koalíciós partnerük azzal a felszólítással maradt volna kormányon, Hogy tartsuk a jó irányt! (Amin persze az ellenzék pompásan élcelődhetett.)
A politikai kampányok nyelvezetének egyébként is szerves része a leginkább hajózáshoz, a navigációhoz köthető terminológia, illetve metaforakészlet. A kormánykeréknél (avagy kormányrúdnál) álló (avagy abba kapaszkodó) vezetőknek (lásd nagy kormányos) az országot úgy kell egyik kikötőből a másikba (mondjuk az Európai Unióba) vezetniük a viharokkal és más veszélyekkel (lásd az ellenzék szirénhangjai) teli tengereken, hogy el ne süllyedjenek (lásd Szkülla és a Kharübdisz), s el ne tévedjenek (lásd Odüsszeusz).
A szlogenek nyelvezete egyébként az idők során másban is megváltozott: míg a harmadik köztársaság első éveiben gyakran magára a politikai rítusra próbálták rávenni a polgárokat (szavazzon, voksolj), ma már a politikai erők nem akarják elmagyarázni senkinek, hogy ők tulajdonképpen szavazatokért kampányolnak.
A kampányszlogenek keresgélésével egyébként mégiscsak a Kereszténydemokrata Néppárt bíbelődött a legkevesebbet, amely Giczy György pártelnök neve mellé a rendkívül tetszetős Jólétet mindenkinek! jelszót biggyesztette, mégpedig a siker legcsekélyebb reménye nélkül.
A Fidesz-FKGP-MDF-kormány leváltását áhító pártok a nagyobbik kormányzópárttól merőben eltérő karakterjegyeiket igyekeztek kihangsúlyozni. Medgyessy Péter a megosztónak titulált fideszes vezér helyett az alázatos szolga (miniszter) képében tetszelgett. Egyetértésben a nemzettel!, illetve MSZP - Velünk az ország – hirdették a későbbi kormányzópárt poszterei. Az MDF-fel választási szövetséget kötött Fidesz ugyanakkor egykori szlogenjeire rímelve azt sugallta: a várva várt jövő észrevétlenül talán, de elkezdődött, éppen a Fidesz-kormány idején. A párt arculatába illeszkedő mondat azonban némileg elcsépelt reklámfogás volt: a nyugati világban könyvcímnek, ipari termékek piaci bevezetéséhez egyaránt felhasználták már. Az erő velünk van fordulat is a Csillagok háborújában felbukkant, az egész világon jól ismert mondat, A tett első, a szó második idézete pedig egyenesen Széchenyi Istvántól származik.
Medgyessy árokbetemető karakterével szemben ellenzéki partnere, az SZDSZ keményen nekiesett a Fidesz-kormánynak, amelynek országlását sötét korszakként, „narancsuralomként” vizionálták, olyannak, amilyentől minden jóérzésű és józan ember meg akar szabadulni. A Válasszon más jövőt!, Válts kormányt!, Tegyük rendbe a dolgokat! felhívása olyan kreatív anyagokkal párosult, amelyeken a polgári kormányt pénzt herdáló, antidemokratikus, korrupt, maffiózó társaságként festi le, amelynek vezetője ráadásul elvárja, hogy személyi kultusz övezze. Legalábbis ezt sugallja az a balul sikerült jelenet, amin egy idős hölgy csókolt kezet Orbánnak, s amely az SZDSZ plakátján együtt szerepel a pártot vezető Kunczéval, amint egy hasonló formátumú hölgynek inkább ő maga csókol kezet. Gúnyosan virít ezen a plakáton az egykori fideszes szlogen, a Tessék választani! Az SZDSZ-kampánystáb – gyakran csak elektronikus formában terjedő – képei a kormány Merjünk nagyot álmodni jelmondatát, és az ezzel összefüggő olimpiai projekt tékozló voltát bírálta. A fejkendős öregasszony demagógiája („Nincs gyógyszerre pénzem, az olimpiával kábítom magam”) bármelyik kormányzati szerepre készülő ellenzéki párt fegyvertárába helyet foglalhatna. Most éppen a Fidesz kötött sapkás szívbeteg nyugdíjasa néz vádlón a kormánypártiak szemébe, hogy ingyenes szívgyógyszer helyett méregdrágává tették az élethez szükséges pirulát.
Róma, 2006 - Az olasz választások is nagy csatát ígérnek © hvg.hu |
A Fidesz a Silvio Berlusconi médiacézártól vett ötlettel bedobta a kampányba a Hajrá, Magyarország! buzdítást (az olasz miniszterelnök pártja ehhez hasonlóan a Forza Italia nevet viseli), berántva ezzel a sportnyelvet is a hazai korteskedés motívumai közé. A kampányok persze – mint arra Szigetvári Viktor, az MSZP kampánystábjának vezetője Népszabadságnak adott interjújában rávilágít – mindenhol jobbára a nyúlásról szólnak. Mint említettük, az MDF nyerő szlogenje, a Nyugodt erő is nyugati fejlesztés, s a párt legújabb, Tiszta kezek névre keresztelt korrupcióellenes kampánya (amely része a választási programnak is) éppen azt a fehér tenyér alakú logót használja, amelyet a MIÉP agytrösztjei négy éve kifundáltak a Tiszta kézzel a biztos jövőért! mellé. Csak éppen ezen a környezet nem fekete, hanem zöld.
Tiszta kézzel, MIÉP (2002) |
Tiszta kezek, MDF (2006) |
Az MDF kampányai eddigi nem a humorukról voltak híresek, ebben az is szerepet játszhatott, hogy a korábbi korteskedést Lezsák Sándor irányította. Most már nincs Lezsák, szabad nevetni. Az MDF az a párt, amely szlogenjei hangvételén idén a legtöbbet változtatott. A cumi megjelenése az MDF tulipánja mellett, és a dudlival együtt szerepeltetve kissé frivolra sikeredett Nem vesszük be! csatakiáltás korábban elképzelhetetlen lett volna. A Felnőttek vagyunk szlogenje ennél azért komolyabb, és azt hangsúlyozza, hogy a választási küzdelemben, a permanens kampányban a két nagypárt homokozónak tekinti az országot, a választókat pedig hülyegyereknek nézi.
A cikk megírásában nagy segítségünkre voltak a Magyar Politika 1991-es, 1995-ös, 1999-es és 2003-as évkönyvében megjelent, Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor által jegyzett tanulmányok.