Tech Kasza János 2025. január. 30. 13:46

Mégis hogyan ütközhet össze egy utasszállító repülő egy katonai helikopterrel? Sok a kérdés a washingtoni baleset körül

Már megindították a washingtoni repülőgép-katasztrófa vizsgálatát, ami 16 év után az első súlyos, kereskedelmi járatot érintő baleset az Egyesült Államokban. Szakértők szerint emberi hiba, valamint a reptér nehéz megközelíthetősége egyaránt szerepet játszhatott a tragédiában.

Mint arról beszámoltunk, helyi idő szerint szerda este kilenc óra előtt összeütközött egy leszállásra készülő utasszállító repülőgép és egy gyakorló repülést végző katonai helikopter Washington belvárosának közelében a Potomac-folyó felett.

A Ronald Reagan repülőtér mellett történt baleset miatt a repteret átmenetileg lezárták, a mentés már nagy erőkkel zajlik; mindkét gép a folyóba zuhant az ütközés után. A legfrissebb hírek szerint már elérte a 30-at a vízből kiemelt áldozatok száma, túlélőkről nincs hír. A Bombardier CRJ700-as típusú utasszállítón (melyet a PSA Airlines üzemeltetett az American Airlines megbízásából) 60 utas, valamint négyfős személyzet utazott. A Sikorsky H-60 (Black Hawk) helikopteren a hírek szerint három katona tartózkodott.

A mentőegységek zord időben kutatnak a túlélők után viszonylag sekély vízben, miközben a hadsereg és a védelmi minisztérium már megindította a vizsgálatot a baleset körülményeinek kivizsgálására.

A legfontosabb kérdés magától értetődő: mégis hogyan ütközhetett össze egy utasszállító repülőgép és egy katonai helikopter?

A pontos válaszért meg kell várni a vizsgálati jelentést. Mivel egy reptér mellett történt a baleset, a biztonsági kamerák jól dokumentálták a katasztrófát: ezen a felvételen azt látni, amint a nagy, fényes gép halad a reptér felé, balról pedig egy szintén fénylő, ám apró pont közelít hozzá. Ez volt a helikopter. Néhány pillanattal később, látszólag elkerülő manőver nélkül csapódik az utasszállítóba, egy nagy robbanás történik, majd a lángoló roncsok úgy zuhannak alá, mint egy darab kő.

Valószínűleg nincs túlélője a balesetnek

Magyar idő szerint délután fél 2 körül a repülőtérre egy sajtótájékoztatót hívtak össze, ahol Sean Duffy közlekedési miniszter elmondta: mindkét gép „sztenderd repülési mintázatot” követett, és tiszta volt az idő is a baleset éjjelén.

A miniszter arról is beszélt, hogy az utasszállító törzsének roncsait három darabban, fejjel lefelé találták meg a Potomac-folyóban, a kiemelésük pedig folyamatban van. Amint ezzel végeztek, az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB) vizsgálni kezdi azokat, együttműködésben a Szövetségi Légügyi Hatósággal (FAA).

A sajtótájékoztatón az is elhangzott az illetékesektől, hogy feltételezhetően senki sem élte túl a balesetet.

A CNN tudósítása szerint úgy tűnik, Robert Isom, az American Airlines vezérigazgatója a katonai helikopterre hárítja a felelősséget. Hangsúlyozta: egyelőre nem világos, hogyan került az utasszállító útjába a Black Hawk.

Emberi hiba?

A Sky News-nak nyilatkozott Paul Beaver helikopterpilóta, aki úgy véli, a balesetet emberi hiba/mulasztás okozhatta. Úgy gondolja, nehéz megmondani, el lehetett-e volna kerülni az ütközést, de annyi bizonyos, hogy egy „szörnyű baleset” történt.

„A légiforgalmi irányító csak tanácsokat adhat, a személyes felelősség a pilóta vállát terheli” – mondja, de felhívja még a figyelmet néhány lényeges részletre. Például arra, hogy az utasszállító már a végső megközelítés szakaszában volt, amikor „elkötelezte magát” az útvonal mellett, közeledve a leszállópályához.

A légügyi szabályok értelmében az utasszállítónak volt elsőbbsége, míg a helikopternek egy „elkerülő manővert” kellett volna tennie

– hangsúlyozta Beaver.

Azt ugyanakkor megjegyezte, hogy ő is repült már korábban a Potomac-folyó felett, amit egy „nehéz légtérnek” írt le. „Nagyon forgalmas, és sajnos esetenként előfordulnak ütközések a levegőben”.

Nehéz légtér

A portálnak nyilatkozott egy volt nyomozó is, akinek vannak tapasztalatai a helyszínnel: korábban dolgozott egy, a helyszínen történt másik baleset ügyén. Szavai szerint egy „rendkívül szűk” légtérről van szó, mely nagyon korlátozott a közelben lévő műemlékek – a Lincoln- és a Washington-emlékmű – miatt.

Alan Diehl, az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség korábbi munkatársa az NBC News reggeli műsorában elmondta: „nagyon oda kell figyelni” repülés közben a területen. Szerinte

nagyon kevés tere van a hibázásnak.

Ráadásul éjszaka a sok fény miatt még bonyolultabbá válik a repülés, és ez megzavarhatta a helikopter pilótáit is. Az AP hírügynökség értesülései szerint fél perccel a légiforgalmi irányító megkérdezte a helikopter pilótáitól, látják-e az előttük haladó utasszállítót. A pilóták azonban vélhetően azt hitték, egy másik, szintén előttük haladó gépről beszélt a torony, nem az American Airlines járatától, aminek végül nekimentek.

TCAS, az utolsó védvonal

Bár egyelőre nem tudni, hogy az utasszállítón jelzett-e, de a modern repülőgépeken van egy TCAS (Traffic Alert and Collision Avoidance System) nevű, ütközéselkerülő rendszer. Ezt kimondottan azért fejlesztették, hogy értesítse a pilótákat a közelben lévő repülőgépekről, és egyfajta utolsó védelmi vonalként szolgáljon az ütközések elkerülésére.

A TCAS – részletezi a National Business Aviation Association oldala – figyeli a repülőgép körüli légteret más, transzponderrel (radar-válaszjeladóval) szerelt, ütközésveszélyt jelentő gépek után kutatva. Ez egy, a földi eszközöktől függetlenül működő berendezés.

Milyen gépek ütköztek?

A balesetben érintett Bombardier CRJ700 egy viszonylag kisméretű utasszállító repülőgép, mely több konfigurációban is létezik. A Delta Airlines adatlapja szerint 65–69 üléses lehet, az utazósebessége 829 km/h körül alakulhat, a két sugárhajtóműve pedig a géptörzs hátsó részén helyezkedik el, kicsivel a vízszintes és függőleges vezérsík előtt.

A 32 méter hosszú, 23,24 méter szárnyfesztávolságú típus 2001 óta teljesít szolgálatot számos légitársaságnál.

Az utasszállítónak csapódó H-60 (Black Hawk) helikoptert a Sikorsky gyártja, a fő rotorja négy lapátból áll, és ikerhajtóművel van ellátva. Egy közepesen terhelhető szállítóhelikopter, amivel a tragédia előtt egy gyakorlórepülést végeztek.

Egyelőre csak sejteni lehet, mi okozta a végzetes balesetet – valóban emberi mulasztás, vagy más, ami a repülés közbeni ütközéseknél még előfordulhat. A rossz időjárás, navigációs probléma, félreértés a kommunikációban egyaránt közrejátszhatott.

Az ugyanakkor kimondottan ritka, hogy két gép még a levegőben ütközik. Az egyik emlékezetes ilyen eset, amikor 2002-ben egy orosz Tupolev TU154M ütközött össze egy Boeing 757-23APF teherszállító géppel Németország felett. A balesetnek nem volt túlélője.

Mint a CBS News kiemeli, az Egyesült Államokban 16 éve nem történt jelentősebb, kereskedelmi járatot érintő légibaleset – a Continental Airlines 2009-ben lezuhant járatán 49 ember halt meg.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Vállalkozás Galicza Dorina 2025. február. 22. 11:00

Hogy kaphatok még mindig lángost, ha tilos a sütés az aluljáróban? – minden, amit az új fővárosi intézkedésről eddig tudni lehet

Tényleg hirtelen jött ötlet, hogy betiltják a sütögetést a fővárosi aluljárókban? Min múlik, hogy melyik üzlet maradhat és melyiknek kell mennie? Elég, ha lekerülnek az étlapról az olajban sült ételek? És egyáltalán, miért lett hirtelen akkora gond a büfék működése? Most mindent elmagyarázunk.