Az Egyesült Királyságban indított internetes keresések 90 százalékát a Google keresőjével végzik el a felhasználók. A versenyhatóság arra kíváncsi, a cég befolyásolhatja-e a piacot a felhasználók és a riválisok kárára.
Az Egyesült Királyság versenyfelügyeleti hatósága (Competition and Markets Authority, CMA) vizsgálatot indított a Google ellen, hogy kiderüljön, nincs-e túlzottan nagy hatalma a vállalatnak az online keresők piacán. Mivel az Egyesült Királyságban 90 százalékban a cég keresőjét használják, így a CMA azt szeretné kideríteni, hogy ezzel az előnnyel visszaélve befolyásolja-e a vállalat a piaci versenyt, vagy korlátozza-e, hogy a felhasználók más keresőket válasszanak.
A CMA azt szeretné biztosítani, hogy a Google felhasználó- és vállalkozásbarát cég legyen, valamint teret adjon a riválisainak is – írja a BBC. A vállalat közölte, mindenben együttműködik a hatósággal, ugyanakkor óva intett attól, hogy a piac túlzottan szabályozott legyen.
A brit vizsgálat nem az egyetlen, ami a Google ellen folyik.
Az Egyesült Államok kormánya például azt akarja elérni, hogy a cég eladja a Chrome böngészőt, hogy valamelyest mérsékelje a keresőóriás piaci erőfölényét. Az amerikai kormányzat ügyvédjei azzal érvelnek, hogy a Google-szolgáltatások „keresztpromócióra” történő használata az egyik olyan dolog, ami korlátozza a versenyt is. A javaslatok között szerepel az is, hogy a Google válassza le a keresőjét az Androidról és a Play Áruháztól, de a zöld robotos rendszertől nem kell megváljon a cég.
A CMA szerint a lehetséges változások között szerepel például az, hogy a Google az általa gyűjtött adatokat más cégekkel is meg kell, hogy ossza, vagy épp az, hogy a kiadóknak nagyobb beleszólásuk legyen abba, hogy az általuk kiadott anyagokat – cikkek, videók – miként használják fel a mesterséges intelligencia betanítására, valamint a funkciók működtetésére.
A briteknél januárban lépett életbe a digitális piaci versenyt tisztességes keretek közé szorítani próbáló szabályozás, ami meghatározza, hogy melyek a stratégiai jelentőségű cégek. Ezek közé sorolhatók azok, amelyek legalább 1 milliárd angol font bevételre tesznek szert az Egyesült Királyságban, vagy 25 milliárdra globálisan. Ezeket a cégeket a CMA vizsgálhatja, hogy megbizonyosodjon a tisztességes piaci magatartásról.
A hatóságnak kilenc hónapja van, hogy lefolytassa a mostani vizsgálatot. A BBC szerint ezt hasonló vizsgálatok követhetik más cégekkel – például a Metával – szemben.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.